Öster kunde inte stoppa Djurgårdens fest

Djurgården tackade under söndagen av Stadion som hemmaplan, och Öster stod sig slätt mot ett taggat hemmalag. Jawo gav hemmalaget ledningen efter dyga tjugo minuter, och Öster hotade aldrig Djurgårdens avskedsfest på allvar.

DJURGÅRDENS IF - ÖSTERS IF 2-0 (1-0)
21' 1-0 Jawo
58' 2-0 Bergström

Publik: 14276

Öster tvingades till en sen förändring i startelvan sedan Denis Velic insjuknat, och ställde upp enligt:
Nadj
S Karlsson - M Karlsson - Vasilj - Bojent
Henningsson - Persson - Elvby - Zlojutro
Piñones-Arce - Bojanic

69 Söderberg (Zlojutro)
74 Robledo (M Karlsson)
88 Bergholtz (Elvby)

Djurgården planerade för fest i den skinande solen på ett fullsatt Stockholms Stadion, och väntade inte med att försöka inleda den. Redan i första minuten var Amadou Jawo på väg genom men blev avvinkad för offside. Därefter belägrade de blårandiga Östers försvarsområde, och det dröjde till tionde minuten innan Öster kunde sticka mellan med ett eget anfall. Då var det Stefan Karlsson som öppnade yta och lyft in bollen mot Zlojutro, som dock inte hade en chans att nå den. Trots mycket Djurgårdsboll skulle Öster hinna med en chans till fem minuter senare, denna gång var det Piñones-Arce som nådde Zlojutros inlägg men inte kunde styra bollen på mål.
Runt tjugonde matchminuten ökade trycket mot Alexander Nadj än mer, först genom ett skott som styrdes och blev lurigt men rann ut till inspark, minuten senare genom en läcker lyftning fram till Tibbling som touchade bollen över Nadj men även över ribban och sedan slutligen i 21e minuten genom ett vackert mål. Nymann Mikkelsen spelade in bollen på Jawo, som kallt kunde klacka in hemmalagets ledningsmål.
Den offensiva viljan fortsatte. I 28e minuten fick Stefan Karlsson frispark efter en rad smällar på vägen fram, en frispark som lyftes in i straffområdet men Djurgårdsmålvakten Høie var med bra på nickstyrningen. Därefter radade Djurgården upp bra lägen. Petter Gustafsson, Simon Tibbling och Erton Fejzullahu avslutade alla tätt utanför eller med skott som Nadj kunde styra ut till hörnor. Och bombardemanget skulle fortsätta. Fem minuter före paus lyftes bollen över till Tibbling som klippte till på volley, men Nadj kunde knipa ihop benen och rädda.
Precis före pausvilan skulle lagen skapa varsitt läge. Djurgården hade faktiskt 2-0 inne, men fick målet bortdömt för offside, och in det följande Österanfallet spelade de rödblå runt bollen bra, men det hela mynnade ut i att avslut rakt på Høie.

Öster tog med sig det momentet till andra halvlek, och inledde betydligt bättre. Två minuter in var PPA mycket nära att kvittera, men Høie stod för en bra räddning. Fem minuter senare testade Zlojutro ett skott som sjönk bedrägligt men till slut passerade klart över Høies ribba.
Dryga tio minuter in i andra skulle Östers offensiv straffa sig. En lång vänsterhörna öppnade för en Djurgårdsomställning, och på den resulterande hörnan kunde Emil Bergström nicklobba in 2-0 i bortre burgaveln.
Målet dämpade matchens intensitet, och riktigt farligt blev det inte igen förrän med tio minuter kvar, då Fejzullahu skruvade en frispark snyggt men en bit över Nadjs vänstra kryss. Hemmalaget hade definitivt tappat i skärpa vid det här laget - minuten senare spelade Fejzullahu fram Tibbling som definitivt borde kunnat göra något bättre på sitt läge än som nu att bara tappa bollen.
Istället var det gästerna som skulle komma närmst ett sista mål på Olympiastadion. Henningsson lyfte över bollen till Bojanic, som avslutade från nära håll men fick se Høie göra ännu en bra reflexräddning.

Bildspel från matchen, foto Andreas Nilsson/bilderna.it: