Öster föll på matchens sista spark

Cupmötet mot fjolårets kvalrivaler Landskrona blev en ganska avvaktande historia där båda lagen roterade kraftigt i uppställningarna. Ingendera laget hade någon riktigt het målchans förrän inbytte hemmaspelaren Linus Olsson i andra stopptidsminuten kunde skicka in segermålet via en försvarares ben.

Arkivfoto: Mattias Pavic var en av få spelare som var kvar från höstens startelva mot Landskrona.

LANDSKRONA BOIS - ÖSTERS IF 1-0 (0-0)

1-0 90+2 Olsson

Stulic
Karlsson - Lundgren - Adolfsson - Nordström
Pavic - Silka - Ahmed - Henningsson
Alexandersson - Zahirovic

46' Silverholt (Nordström)
74' Viljam Hansson (Pavic)

Mer statistik på förbundets matchsida.

Det positiva vi kan ta med oss från förlusten: en väldigt stabil insats av såväl Mattis Adolfsson som Victor Stulic av de yngre. I övrigt om de andra yngre: Alen Zahirovic hade det tungt mot ett storvuxet hemmaförsvar (även om han borde fått en straff med sig för armbågen han fick i nacken vid den lysande framspelningen till Alexandersson i femte minuten) och Viljam Hansson hade ett par lovande aktioner under den kvarten han spelade.

Efter en ganska svag inledning skapade Öster i matchminut fem till åtta tre chanser i snabb följd, som borde gett utdelning men Simon Alexandersson fick inte till något av avsluten.

Därefter tog hemmalaget över initiativet och sökte sig upp på högerkanten varifrån man kom till ett par avslut där Stulic såg stabil ut utan att riktigt sättas på prov.

Utöver det kom Öster till ett läge som hade bra potential i 44e minuten när Billy Nordström slog ett lågt inlägg som Alle Henningsson mötte och nickskarvade vidare framför mål men försvaret kunde rensa ut till hörna.

Efter paus låg Matte Pavic bakom en bra chans i 48e minuten när han vände bort en försvarare och lufte in bollen mot Alexandersson som bara hoppade och försökte nå bollen men träffades av en utrusande målvakt vilken som i 99 fall av 100 fick fripark för sammanstötningen.

Förutom en situation i 63e minuten där ett gravt missförstånd i Östers uppspelsfas gav hemmalaget ett jätteläge som Petersson drog halvmetern över ribbanvar det Öster som spelade sig till resterande chanser på ordinarie tid.

I 68e minuten slog inbytte Silverholt ett lysande inlägg från fel kant in framför mål där både Zahirovic och Alexandersson hade gott om utrymme men den förstnämnde ville lite för mycket och skickade nicken på kraft en bit över ribban.

Tio minuter före minuten var det Henningssons tur att bjuda på ett riktigt fint inlägg och Alexandersson mötte bra men men fick se sin hårda nick styras bort av en BoIS:are som slängde sig och täckte med nacken.

I sista ordinarie matchminuten låg Liridon Silka med ett väldigt snyggt förarbete fram Östers ordinarie tid-sista chans när han spelade fram Viljam Hansson som tog med sig bollen bra in mot mitten av plan men tyvärr blev för osjälvisk och tog inte avslut utan spelade ut mot kanten där hemmalaget kunde  vinna tillbaka bollen.

En minut in på stopptiden var Stefan Karlsson nära att nå fram med en boll mot en väldigt fri Henningsson men en Landskronahäl kom i vägen och vi gick mot förlängning - trodde alla. Men Landskrona ville gå hem och när Öster slarvade bort bollen på offensiv planhalva med 45 sekunder kvar ställde Filip Olsson om snabbt och hittade in med bollen till Linus Olsson, vars avslut styrde på en försvarare och slank in precis nere vid högra stolpen, precis utom räckhåll för Stulic.