Öster flyttar upp två lovande spelare i A-truppen

Flera av våra Akademilag har stått för en stark säsongsinledning och inte minst märks vårt P19-lag som i år spelar i P19 Allsvenskan som för första året består av en serie. Efter 12 omgångar ligger laget på en fin tredjeplats och har flera riktigt fina prestationer bakom sig. Det är inte bara som lag som man haft en stark utveckling. Ett flertal spelare har också visat upp en fantastisk utveckling och två av dem belönas nu med en plats i A-truppen.

André Gustafsson, född 2003, är en anfallare med Östers IF som moderklubb. Han har noterats för 16 mål på 12 matcher i P19 Allsvenskan och även stått för flera fina framträdanden i U21-laget. Senaste i matchen mot Kalmar FF igår där han även noterades för ett fint mål.

• Det känns bra att nu permanent få träna med Atruppen och få möjlighet att utvecklas i en bra träningsmiljö. Nu väntar en viktig match med P19 mot Helsingborg på torsdag. Sedan blir det en kortare ledighet för att komma tillbaka fullt laddad inför hösten och förhoppningsvis kunna ta ytterligare steg i min utveckling.

Adam Herdonsson, född 2004, är en mittfältare med Ljungby IF som moderklubb. Han spelar främst på det centrala mittfältet och har tagit stora kliv framåt i sin utveckling under året.

• Känslan att bli uppflyttad till Atruppen är helt fantastisk. Efter en försäsong där jag fick kämpa mig tillbaka från en långvarig skada så hade jag inte ens vågat drömma om denna chans. För min personliga utveckling som fotbollsspelare är det ett jättestort steg och jag skall självklart ta vara på möjligheten att få träna och utvecklas i denna miljö och göra mitt absolut bästa varje dag för att bli en så bra fotbollsspelare som möjligt.

Även sportchefen Vito Stavljanin är nöjd med att kunna lyfta upp två spelare från Akademin.

• Detta är ett bra betyg till vår Akademin och tränarna där som nu kan se resultatet av sitt hårda jobb. Både André och Adam har verkligen utmärkts sig och stuckit ut under våren och det skall bli spännande att följa deras fortsatta utveckling.

Föreningen önskar både André och Adam stort lycka till!