Öster fixade festen i premiären

Öster följde matchplanen till punkt och pricka och efter en inledning med mycket gulvitt tog Öster över mer och mer, och vann till slut med 2-0 efter mål av Vasilj och Levi.

FALKENBERGS FF - ÖSTERS IF 0-2 (0-0)
0-1 82 Vasilj
0-2 93 Levi
Publik: 4131

Utvisning:
94' Carlsson (2 gula)

Malmkvist
Lindblad - Vasilj - Karlsson
Björkén - Drott - Crona - Lövdahl
Levi - Östlind
Johannesson

76' Shaze (Drott)
80' Pavic (Östlind)
86'Bajrovic (Johannesson)

På artikelbilden har Mario Vasilj just kämpat in ledningsmålet.
Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

Kompletta trupper på förbundets matchsida.

Se höjdpunkter från matchen på tv4 sport:

FÖRSTA HALVLEK

Öster gick ut försiktigt i matchen och det syntes i Falkenbergs bollinnehav i inledningen. Redan halvannan minut in i matchen utmanade en anfallare men Månz Karlsson täckte rutinerat ut bollen till inspark.

I sjunde minuten skapade Öster en första möjlighet när Robin Östlind försökte hitta in till en fri David Johannesson men Hampus Nilsson i FFF-målet läste spelet bra och kunde bryta.

Några minuter senare oroade hemmalaget, först när Özen tog sig runt till höger men dessbättre lyfte inlägget över allt och alla och fem minuter senare när Carlsson utnyttjade en försvarsmiss och hittade en lucka, men Robin Malmkvist kunde utan bekymmer plocka ner skottet.

Efter en kvart av mycket spel i ingenmansland tog matchen runt trettiominutersstrecket mer fart. Först väggspelade sig FFF in i straffområdet där Vall avslutade strax över. Tre minuter senare spelade Levi fram Östlind som sånär tog sig genom men försvaret kunde avstyra ut till hörna.

Därefter var det mest Öster fram till paus. I 40e minuten hittade Östlind med ett fint inlägg mot Johannesson, som tyvärr kom lite fel till bollen och skickade nicken metern över. Strax därefter bröt samme Östlind in på egen hand i straffområdet där han såg ut att bli fälld men domaren signalerade för att spela vidare. I 42 minuten spelade Levi ut bollen till Björkén, som la ett fint inlägg tillbaka som Levi nickstyrde precis utanför vänstra stolpen.

ANDRA HALVLEK

Spelet återgick till avvaktande efter paus, men i 49e minuten var Lövdahl nära att nå fram till Levi inne i straffområdet med en snygg utsida som en försvarare i sista momentet fick foten på. Några minuter senare jobbade Björkén fram en hörna, som så småningom hamnade hos Vasilj, vars nickavslut var stenhårt men metern utanför högra stolpen.

Nitton minuter in i andra halvlek ville Östlind ha frispark i bra läge med sig, och skulle nog haft det med tanke på att smällen som enligt domaren inte träffade sparkade av honom skon och ställde till ett speluppehåll medan Österspelaren skulle få på sig den igen.

När det återstod en kvart av matchen började Öster åter sticka upp allt mer och hittade flera snygga instick genom backlinjen som sånär kunde gett utdelning. I 81e minuten kom en lite längre liknande boll och denna gång fick FFF-målvakten jobba rejält för att hinna ut precis före Johannesson och hugga bollen.

Minuten senare sparkades Pavic ner tufft några meter utanför straffområdet, och Crona lyfte in en svepande boll som såg ut att skarvas av Månz K och på bortre stolpen dök Vasilj upp helt fri och kunde peta bollen förbi målvakten men i stolpen, men på studsen tog den i ryggen på målvakten in i mål.

Efter målet verkade Öster ställa in sig på att försvara mot ett vilt jagande hemmalag, som dock aldrig riktigt kom upp i intensitet vilket lämnade gästerna lite frågande. På tre minuters stopptid fyllde man ändå på med alla spelare på en hörna, och hamnade illa till när Levi stal bollen och drog igång ett uppspel med en boll till inbytte Admir Bajrovic. Denne insåg väldigt spelintelligent och osjälviskt att Levi skulle komma rusande på utsidan, och valde istället för att gå själv att skicka en boll i djupled som Levi kunde springa ikapp och rulla in till 0-2.