Öster årets pristagare av Länsförsäkring Kronoberg hållbarhetspris

Östers IF tilldelas Länsförsäkring Kronobergs hållbarhetspris för sitt arbete genom Öster i samhället.

Under torsdagen meddelades att Öster genom sin satsning Öster i samhället mottar 2017 år Hållbarhetspris av Länsförsäkring Kronoberg. Länsförsäkring Kronoberg delade ut årets priset i samband med sin bolagsstämma den 27 april i Alvesta.

– Vi vill uppmuntra initiativ som skapar förutsättningar för trygghet, kamratskap och bättre hälsa och ger en meningsfull fritid för våra barn och unga, säger Beatrice Kämpe Nikolasson vd på Länsförsäkring Kronoberg.

Priset mottogs med motiveringen: "På ett språk som alla förstår har pristagaren gjort en stor satsning för barn och ungdomar. Genom att skapa välbesökta mötesplatser för alla, på tidpunkter när det som mest behövs, har de bidragit till att minska utanförskapet och öka tryggheten. Ett fantastiskt engagemang som skapar möjligheter för framtiden. Årets pristagare är så mycket mer än bara fotboll."

Johan Kåberg från Östers styrelse, med ansvar för Öster i samhället, var på plats och tog emot priset.

– Tillsammans skapar vi en förening som inte bara utbildar och fostrar fotbollsspelare utan människor som främjar integrationen i samhället. Det är härligt att det vi gör blir så uppmärksammat, säger Johan och tar med glädje emot diplom, blommor och den symboliska checken.

Priset på 10 000 kronor kan användas till vidareutveckling av verksamheten.

Öster i Samhället arbetar idag med ett flertal samhälls- och intergrationsprojekt. "Fotboll för alla" är det gemensamma namnet för våra olika aktiviteter såsom Fotboll för alla matchen med Fri entré, Nattfotboll för ungdomar och Fotboll Kronoberg – ett Fotbollsnätverk för fotbollsklubbar i Kronoberg. Öster i samhället är en viktig del i Östers IF där målet är att skapa ett socialt hållbart samhälle för barn och ungdomar i Växjö Kommun.