Ordföranden har ordet

Jag har under en längre tid velat ge berörda min bild av vad som händer i vår förening Östers IF. Jag känner att jag är skyldig våra supportrar och medlemmar det. Min önskan är att du som läser detta ska få svar på några av dina frågor om föreningen och framförallt en bättre bild av dagens Östers IF.

Vår förening är en anrik och stark förening, en förening som engagerar. Engagemanget finns där oavsett om vårt representationslag spelar allsvenskt eller, som nu, i division 1. Vi har under de senaste åren gått upp två divisioner på tre år för att på två år göra samma resa tillbaka. Varför?

En stor del i detta har varit att vi fick växtvärk. Framgångarna och bygget av en ny arena gick snabbt och vi hann inte med att skaffa oss rätt ekonomiska muskler eller den trygghet i en stabil organisation som krävs. När det sedan började ta emot sportsligt, så var organisationen inte tillräckligt stark för att hålla ihop. Viljorna var för många och det spred sig en osäkerhet.

Jag har under den här perioden haft det största ansvaret. Ibland har jag lagt mig i saker som andra skulle sköta. Ibland har jag inte agerat tillräckligt kraftigt eller varit tillräckligt tydlig.

Under åren 2009-2013 mer än tredubblade föreningen sin omsättning från 12 till 43 miljoner kronor. I år är vi tillbaka på 2009 års siffror. Jag är offensivt lagd och vill utveckla, men i dagsläget behöver Östers IF lugn och ro för att bygga upp en långsiktighet både vad gäller sport och organisation. Vi behöver bli en förening som klarar av förändringar på ett bättre sätt. Vår ekonomi är ansträngd och att spelare försvinner står i direkt relation till ekonomin. Vi har helt enkelt inte råd att ha en för stor trupp. Det är olyckligt att yngre spelare har lämnat, men det ger samtidigt ännu yngre spelare chansen.

Jag inser att det kan vara svårt att förstå, men de beslut som tagits har varit mer än nödvändiga. För föreningens kortsiktiga och långsiktiga överlevnad har vi tvingats att prioritera ekonomin. Alla ska och alla hjälper till att minska kostnaderna. A-lagets spelartrupp är inte undantagen. Spelare har lämnat och vi har därmed anpassat vår trupp så att det står i proportion till de ekonomiska förutsättningarna vi har. Nu är det viktigt att vi ger de spelare och ledare som vill vara kvar, och som vi tror på, allt stöd.

Men Östers IF är mer än bara A-lagsfotboll och vi gör väldigt många bra saker utanför själva fotbollen, saker som inte får lika mycket uppmärksamhet. Vi har ett stort hjärta för våra ungdomar. Vi har många fantastiska kvalificerade och engagerade ledare och instruktörer. Vi hjälper till med läxor och har aktiviteter på loven. Vi kör spontanfotboll i Tipshallen och anordnar cuper. Vi delar med oss av vår erfarenhet till andra klubbar och utbildar unga ledare. Vi har aldrig, trots de ekonomiska förutsättningarna, minskat budgeten för våra ungdomar. Vi har snarare ökat den. Kan vi se till att någon inte blir mobbad, att fler klarar skolan eller att någon skjuter upp alkoholdebuten något år, så har vi lyckats. Jag är oerhört stolt över vad vi gör varje dag. Vi kan alltid bli bättre, men vi måste också kunna visa vår stolthet för föreningen och vad vi tillsammans gör för samhället i stort.

Till sist. Vi kommer att genomföra fler nödvändiga förändringar i föreningen och det pågår ett arbete med att svetsa oss samman för att ge Östers IF rätt förutsättningar för att komma tillbaka till den elitfotboll där vi hör hemma. Vägen är lång och vi har många fler tuffa beslut kvar att ta. Vi har bestämt vårt resmål men inte till vilket pris som helst. Just nu ska föreningen räddas för att komma tillbaka. Jag hoppas att ni förstår och kan acceptera situationen. Idag är ert stöd viktigare än på många år.

Jag tror på ett öppet ledarskap som ger utrymme för alla typer av åsikter. Ni som vill ha förändring, kommer säkert att få det, men jag vill att ni ska veta att ni inte behöver tveka en sekund på att vi vill föreningens bästa i allt vi gör. Vi är Östers IF. Du och jag. Vi. Tillsammans.

Sven Johannesson
Ordförande i Östers IF

Följ Östers IF i sociala medier: