Onödigt spännande mot Höllviken

Trots stor dominans i spelet levde hemmamatchen mot Höllviken in i det sista, vilket gjorde Robin Strömbergs 2-0 på stopptid både viktigt och befriande.

ÖSTERS IF FC HÖLLVIKEN 2-0 (1-0)
1-0 43 Lindblad (strf)
2-0 93 Strömberg

Publik: 2037

Nilsson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Drott - Shaze
Donkor - Velic - Östlind
Strömberg

65' Pavic (Donkor)
78' Berglund (Velic)
85' Stahre (Nurkic)

Mer statistik på förbundets matchsida.

Highlights från Osterplay.se / Öppna Kanalen Växjö:

Öster väntade lite med att ta tag i matchen mot Höllviken, men efter 6-7 minuter tog matchen fart rejält. Velic placerade en fripark nere vid högra stolpen, men Höllvikens målvakt Nicklas Hammer hann ner bra och på returen hann ingen Österspelare fram. Minuten senare drog sig Strömberg ut mot vänster innan han hittade Velic med en delikat klackpassning, men när Velic sökte sig inåt revs han ner utan åtgärd.

Istället skapade gästerna en riktigt farlig chans i nionde minuten när Christoffer Levi höll sig framme och stressade, för att sedan sånär få en fot mellan på nicken tillbaka mot Östermålvakten men detta skickade bollen över kortlinjen till inspark.

Efter ett fint anfall någon minut senare där Fritiof Björkén såg ut att bli nedriven på väg in i straffområdet utan bifall sjönk tempot lite.

Med dryga första halvlek spelad tog faktiskt gästerna över initiativet en stund. Först genom en lång boll upp mot Freddy Borg som dock spärrades undan effektivt av gamle lagkamraten Mario Vasilj. Minuten senare kom en bättre riktad lyftning in mot mitten där Borg låg bra men inte hann före Malkolm Nilsson på bollen, och ytterligare en minut senare kom ett från samme Borg via ett Österben men även då var Nilsson säkerheten själv och plockade lugnt ner bollen.

Efter en ny period med mycket boll men få avslut hettade det till i 34e minuten efter att Drott vunnit boll en bit in på offensiv planhalva och spelat fram Östlind, vars hårda avslut fastnade på en försvarare. På returen höll sig Strömberg framme och fick bra träff, men då stod målvakten för en bra räddning och kunde tvinga ut bollen till hörna.

Nu låg Öster på för fullt och i 42a minuten fick så Björkén den där straffen till slut. Högerbacken gjorde sin patenterade tempoökning in från kanten och bjöds på en rejäl lufttur, och domaren pekade direkt på straffpunkten.

Kalle Lindblads straff på väg i mål till 1-0.
Alla stillbilder: Andreas Nilelind/bilderna.it

Straffen slogs av Karl-Johan Lindblad mitt i målet, och målvakten såg ut att lyckas hålla kvar ena handen länge nog att snudda vid bollen, men inte tillräckligt för att orka stoppa ledningsmålet.

Minuten senare jobbade Lindblad bra åt andra hållet, när Höllviken var på väg genom på högerkanten men en klockren brytning satte stopp för den idén.

Öster fortsatte efter paus i samma tempo som just före. Bara minuten in i andra jobbade Donkor fram en hörna som Östlind serverade in mot Vasilj, som fick rejäl kraft i nicken men skickade den strax över ribban.

Två minuter senare tog sig Östlind runt och såg ut att bli kapad men fick inte domslutet med sig. Minuten efter högg Strömberg fint på en brant boll från Velic in bakom backlinjen och styrde bollen över Hammer i nät, men fick målet bortdömt för en snäv, men till synes helt korrekt offside.

I 53e minuten såg det lovande ut igen, när Björkén gjorde ett jättejobb innan han levererade en låg boll inåt till Strömberg, men denna gång kunde målvakten styra avslutet ut till hörna.

Tre minuter senare var det Östlind som skickade in en fin boll till Strömberg, som tyvärr även denna gång fick se sig blåst på konfekten efter att mål-Hammer gjort en jätteräddning.

Efter tolv furiösa minuter mattades Östers tempo sedan en smula och när det i 66e minuten hände något var det mot fel mål. Levi tog sig vinnande ur en duell med en Österback och kunde avsluta lågt men en bit utanför vänstra stolpen.

Strömberg på topp gjorde sig hela tiden spelbar och när han inte fick bollar så gjorde han som i 77e minuten - petade loss bollen från fötterna på en försvarare och sprang sig fri. Även denna gång var dock Hammer med och lyckades med en tuff men regelrätt satsning stoppa bollen och bjuda Strömberg få en flygtur.

Trots att Öster hade klart mest boll öppnades mot slutet en hel rad chanser till omställningar och Öster radade runt 90e minuten upp kontringar och i tredje stopptidsminuten skulle det också ge utdelning. Östlind rullade bollen inåt bakom backlinjen och Strömberg kunde kallt placera in 2-0 målet under Höllvikens målvakt.