Onödigt spännande mot Halmia

Trots en bra första halvlek där vi fick se ett av årets mål genom Drotts kanonträff blev matchen mot Halmia onödigt spännande i slutet, när Öster misslyckades med att stänga matchen och Hallänningarna vädrade en poäng.

ÖSTERS IF - IS HALMIA 2-1 (2-0)
19' 1-0 Donkor
28' 2-0 Drott
64' 2-1 Ribic

Publik: 4328

Startelvan

Rydén
Shaze - Vasilj - Lidblad - Nurkic
Elvby - Drott
Donkor - Velic - Strömberg
Söderberg

Byten

70' Rajalakso (Strömberg)
82' Blomqvist Zampi (Donkor)
89' Stolth (Söderberg)

Statistik finns på förbundets matchsida. Kort referat kommer unde natten.

På artikelbilden kämpar Richard Donkor in 1-0.

Highlights Osterplay.se

Highlights extra

Presskonferensen efter matchen

Video: Mikael Bruér

FÖRSTA HALVLEK

Trots mentalt övertag sedan förra mötet och stöd av en riktigt bra publik tog det Öster ett tag att hitta in i höst-hemmapremiären mot Halmia. I fjärde minuten visade dock Donkor sin snabbhet och jobbade fram en hörna, som sånär gav utdelning. Hörnan nådde sitt mål i form av Mario Vasiljs panna men nicken via gräset gick precis över mål.

I elfte minuten fick Öster frispark i bra läge efter att Söderberg gjorts ner men Velic slog den en bra bit över mål.

Kvarten in i matchen stack gästerna för första gången upp, när Taube skickade in en bra boll från höger mot Liridon Selmani men Vasilj läste spelet och kunde nicka undan bollen.

Efter ett misslyckat anfall i 16e minuten glimrade Öster till tre minuter senare, när Donkor högg på en lyftning och i stenhård kamp med Sahlman samt en back offrade sig för att komma först på bollen och kunde peta in ledningsmålet. Två minuter senare hotade Donkor igen från höger, men då täcktes hans inlägg ut till hörna.

I 24e minuten utmanade Taube igen, och fick lite hjälp när hans inlägg styrdes men Rydén kunde lugnt plocka bollen. Två minuter senare fick vi se en riktigt tråkig insats när Donkor var på väg genom på högerkanten men sänktes av en riktigt ful armbåge i ansiktet, som korrekt bestraffades med matchens första varning.

Om matchens första mål var en hjältemässig kämpainsats var det andra en delikatess. I 28e minuten klippte Jonathan Drott till från dryga tjugofem meter och satte en utåtskruvad pärla upp i Sahlmans högra kryss - ett av de snyggaste målen som gjorts på Myran inte bara i år utan sedan invigningen.

Minuterna senare kunde reduceringen mycket väl kommit. Efter att linjedomaren släppt en ytterst misstänkt offside uppstod ett jätteläge på Halmias vänsterkant, men en makalös brytning av Kalle Lindblad stoppade ett jätteläge och den följande hörnan rensades utan bekymmer.

Därefter fortsatte Öster ha mest boll, men hotade bara på allvar tre gånger. I 36e och 39e minuten knorrade Strömberg bollar bara centimetrar utanför högra stolpen, och på en minuts stopptid var Nurkic lika nära att utöka ledningen.

ANDRA HALVLEK

Efter paus avtog tempot drastiskt. Tio minuter in i andra jobbade Shaze - för dagen på högerbacken - fram en hörna som Velic sånär kunde pricka in på Vasilj men försvaret kunde precis nicka undan. Fem minuter senare stack Söderberg till vänster men gjordes ner tufft, och den resulterande frisparken gav ingen som helst utdelning.

Istället var det gästernas tur att få på ett praktavslut. I 64e minuten klippte lagkapten Ribic till från distans och satte reduceringen tätt under Rydéns ribba.

Med knappa tjugo minuter kvar samarbetade Östers högerkant än en gång fint när Donkor släppte boll snett bakåt till Shaze, som avslutade stenhårt men precis utanför högra stolpen. Två minuter senare stod Nurkic för en snygg insats när han på egen hand dribblade sig inåt i banan och tog sig in i straffområdet, där han stoppades misstänkt tufft av en försvarare men inte fick något med sig.

I 77e minuten bjöds det tillbaka i domslut när Halmia ställde om och Vasilj till synes ytterst bryskt stoppade anfallaren, men tilläts spela vidare på den sedermera fria bollen som om inget hade hänt.

Tio minuter före full tid borde Öster ha stängt matchen. Rajalakso stod för en riktig uppvisning längs högerkanten, bröt inåt nere vid kortlinjen och spelade bollen inåt till Söderberg, som tyvärr fick bollen på hälen och skickade avslutet rejält över.

Därefter hade Halmia mest av spelet, inklusive två bra lägen: en halvvolley av Robin Sjögren i 86e minuten och ett friläge för Robin Thomasson i tredje stopptidsminuten, men Rydén skötte sig strålande och höll rent i nätmaskorna.

Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it