Officiellt: Marc Rochester Sörensen klar för Östers IF

Nu står det klart att Östers IF har kommit överens med den danske offensiva spelaren Marc Rochester Sörensen om ett avtal som gör att 27-åringen ansluter direkt till Östers IF.

Marc kommer närmast från Danska Superligaen-laget Silkeborg IF, där det under förra säsongen blev åtta framträdanden i seriesammanhang.

Marc, född 1992 har ett dubbelt medborgarskap med Danmark och England och på landskampsnivå så har 27-åringen på meritlistan tre U20-landskamper för Danmark.

Den i första hand offensiva mittfältaren har tillhört tre klubbar på elitnivå i Danmark – Silkeborg IF, HB Köge och FC Vestsjaelland. Med starkast meriter från spel i den danska andraligan NordicBet LIGA där Marc har 21 mål och 13 assist på 112 framträdanden.

Marc Rochester Sörensen:

- "Det känns väldigt bra att få vara på plats. Det har varit en ganska lång process som man äntligen är i mål med. Jag fick ett bra intryck av föreningen efter mitt samtal med Denis (Velic) och jag gillar det jag hör från dem och deras ambitioner".

- "Nu har jag varit här i några dagar och fått vara med på en del träningar och både ledarstaben och spelarna i laget har välkomnat mig på ett fint sätt".

- "Jag ser mig först och främst som en spelare som gör mina medspelare bättre. Mitt mål har alltid varit att försöka se spelet på olika sätt under matchen och använda min blick för det offensiva spelet."

Denis Velic, huvudtränare:

- ”Det känns väldigt bra att ha fått Marc på plats som en av pusselbitarna inför säsongen som stundar. I Marc får vi en spelartyp som är offensivt skicklig, med en gedigen erfarenhet från dansk elitfotboll och som kan bidra med både spets till laget och viktig erfarenhet. Vi ser fram emot att har Marc hos oss och ser att han tillför kvalité både kortsiktigt som långsiktigt.”

Marc Rochester Sörensen
Född: 1992