OBOS tar Superettan till nästa nivå

Idag startar äntligen Superettans säsong. Superettan 2020 innebär en ny kostym för ligan och ett rejält lyft när bostadsutvecklaren OBOS satsar stort på rikets andraliga inom herrfotbollen.
– Superettan har en stark lokal förankring runt om i landet, precis som OBOS har i utvecklingen av bostäder. Tillsammans tar vi ett gemensamt ansvar för samhället vi lever i, säger koncernchefen Daniel Kjørberg Siraj på OBOS.

Likheterna mellan elitfotboll och att bygga och utveckla bostäder är fler än man kan tro.

– Elitklubbarna bygger den lokala känslan av samhörighet. Fotbollen når väldigt brett i samhället. Fotbollen träffar alla, allt från nyanlända och flyktingar till direktörer. Barn drömmer om att spela på de stora arenorna och i små orter är fotbollen en stor del av den lokala stoltheten. Det är så vi ser på oss själva också, som en aktör som bygger upp det lokala samhället, en aktör som bidrar med engagemang och glädje, anser Daniel Kjørberg Siraj.

OBOS utökade inför 2020 sin satsning på svensk elitfotboll och blev Presenting partner till Superettan vilket innebär att företaget logotype inkluderas i Superettans sköld och att OBOS kommer att vara synligt i alla matcher i ligan. Men engagemanget stannar verkligen inte där.

I partnerskapet med Svensk Elitfotboll och ligorna Allsvenskan och Superettan ser OBOS en partner som kan vara med och bidra till företagets engagemang för ett socialt mer hållbart samhälle där idrotten spelar en viktig roll. Förutom att OBOS kommer att synas på arenorna i Superettan så kommer ett stort fokus att ligga på att aktivera sig i de städer och samhällen som har klubbar som spelar i Superettan.

– OBOS är inställda att ge något tillbaka till samhället och fotbollen spelar en mycket viktig roll som en positiv arena för barn och unga runt om i de olika lokalsamhällena, menar Daniel Kjørberg Siraj och fortsätter.

– Vi vill bygga en tätare relation för att få bästa möjliga effekt och jag tror att vi kan bygga bra värden för både klubbarna och OBOS. Det ska finnas en tid före och efter OBOS som partner.

OBOS som är en av Nordens största bostadsutvecklare har under flera år haft en stor verksamhet i Sverige och sålde over 3100 nya bostäder i Norden under 2019, varav cirka 1300 på den svenska marknaden. Försäljningen i Sverige sker genomvarumärkena Myresjöhus, SmålandsVillan, OBOS Kärnhem och OBOS. Inför säsongen 2019 klev OBOS in som officiell partner till Superettan samt Svensk Elitfotboll och utvecklar nu det samarbetet till att bli Presenting partner till Superettan och officiell partner till Allsvenskan.

Läs mer på Svensk Elitfotbolls hemsida här.