Oavgjort i premiären

Säsongspremiären mot Prespa på Malmö Stadion slutade 1-1 efter att Robin Strömberg gett Öster ledningen med ett vackert nickmål i 21a minuten men hemmalaget kvitterat minuterna senare.

KSF PRESPA BIRLIC - ÖSTERS IF 1-1 (1-1)
0-1 21' Strömberg
1-1 23' Akilu

Publik:678

Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Elvby - Drott
Donkor - Strömberg - Östlind
Berglund

68' Velic (Berglund), Shaze (Östlind)
88' Söderberg (Elvby)

Alla bilder: Andreas Nilelind/bilderna.it

Kompletta trupper på förbundets matchsida.

//oster.bilderna.it/#!album-1288

Öster skapade sin första chans i säsongspremiären mot Prespa efter tre minuter, när Richard Donkor vände runt bra men föll i kamp med en Prespa-försvarare. Bollen fortsatte ändå till Fritiof Björkén, vars inlägg tyvärr styrdes ut till en resultatlös hörna. Tre minuter senare visade hemmalaget sin spets när Yakubu Akilu klippte till utifrån, ett skott som Rasmus Rydén tvingades avvärja till hörna.

I elfte minuten tog Donkor en jättelöpning efter att Drott brutit ett Prespauppspel, och slog ett lågt inlägg mot Björn Berglund som kom rusande i mitten, men inte riktigt nådde fram för att styra bollen. Några minuter senare fick Rydén jobba igen, när Hümmet skickade iväg ett bra skott som styrdes precis utanför vänstra stolpen.

Efter några lugna minuter bjöd Öster i 22a minuten på ett riktigt tjusigt anfall. Berglund spelade ut bollen till Östlind, som prickade ett perfekt inlägg in bakom Prespas backlinje, där Robin Strömberg satte pannan till och gjorde årets första seriemål.

Den stora glädjen över mål varade dock inte länge. Hemmalaget jobbade fram en hörna på nästa anfall och det blev farligt när bollen rullade retfullt längs med mållinjen. På den följande vänsterhörnan hittade bollen in till Yakubu Akilu som med kraft stötte upp bollen i nättaket.

Därefter hade Öster ett par halvchanser innan det i 40e minuten blev farligt igen. Donkor gick själv och drog iväg ett hårt skott strax ovanför ribban.

Efter paus tog Öster kontroll över spelet direkt. Efter dubbla hörnor nådde ett inlägg in till Strömberg i bra läge framför mål, men denna gång fick skåningen inte till den svåra nicken utan skickade bollen i en båge upp på nättaket. Minuterna senare såg det lovande ut igen när Östlind lyfte in en frispark framför mål där en Österspelare fick huvudet på bollen men la nicken strax till höger om mål.

Därefter radade Öster upp hörnor innan det i 55e minuten hettade till på riktigt igen. Östlind lade en löpboll på vänsterkanten som Berglund sprang på, men Prespamålvakten Robin Armandt hann till bollen precis före anfallaren. Två minuter senare kom ett Österavslut från nära håll som målvakten med nöd och näppe klarade att styra över ribban till hörna.

Tio lugna minuter senare var Öster nära att återta ledningen, efter att Donkor rullat en bra boll in i banan mot Berglund, som tyvärr inte nådde bollen i sin bra position framför mål.

Med kvarten kvar piggnade Prespa till igen, när Sadat Karim slet sig förbi och la in en boll som kunde blivit mycket farlig om inte Lindblad hade tryckt ut den till hörna.

Knappa fem minuter senare var Strömberg ytterst nära att bli tvåmålsskytt. Han fick en perfekt löpboll och sprang sig fri, la bollen vid sidan av målvakten men fick se denne göra en jätteräddning som lyckades stoppa bollen med vänsterhanden.

De sista minuterna såg hemmalaget väldigt taggade ut inför chansen att få med sig tre poäng och jagade hårt. I 86e minuten stack Egbedi runt Österförsvaret och lyfte in en bra boll, men än en gång var Lindblad med bra och kunde rensa ut till hörna. I stopptidens sista minut blev det väl spännande när Prespa fick en frispark en handfull meter utanför Rydéns straffområde. När frisparken, efter visst tumult, till slut slogs hade Rydén dessbättre inga problem att boxa iväg den, samtidigt som domaren blåste av matchen.