Oavgjort i Degerfors

Lars Fuhre gav Öster en tidig ledning i bortamötet mot Degerfors, men med 25 minuter kvar kunde hemmalaget kvittera och lagen fick nöja sig med varsin poäng.

DEGERFORS IF - ÖSTERS IF 1-1 (0-1)
0-1 14 Fuhre
1-1 64 de Bruin

Publik: 1355

Malmkvist
Lindblad - Vasilj - Karlsson
Björkén - Shaze - Crona - Drott - Strand
Bajrovic - Fuhre

70' Kapcevic (Bajrovic)
80' Östlind (Fuhre)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se målen på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Båda lagen hade svårt att komma till avslut i början av matchen, och förutom ett avslut av Abraham för hemmalaget i tredje minuten dröjde det ytterligare tio minuter innan det började hetta till. Då var det ständigt farliga Djurgårdslånet Mihlali Mayambela som fick bollen vid straffområdeslinjen och avslutade hårt men rakt på Robin Malmkvist.

Istället skulle matchens första mål komma minuten senare åt andra hållet. Lars Fuhre stal bollen halvvägs ner på egen planhalva och förde den upp till offensivt straffområde innan han spelade fram Admir Bajrovic som tog en bra löpning in bakom backlinjen men inte hittade skottläge utan spelade tillbaka till Fuhre som gjorde sin back och drog in ledningsmålet i höger burgavel.

Målet fick fart på Öster som fem minuter senare lyfte in en bra frispark från högerkanten som hemmamålvakten Jesse Öst kunde stöta i en båge över Vasilj och Karlsson som smugit mot bortre stolpen.

Några minuter senare trodde de flesta, inklusive den ihärdige speakern med sitt GOOOOL-vrål - att det var kvitterat när Mayambela snappat upp en förlupen boll vid sidlinjen och skickat in ett bra inlägg mot Andersson som nickplacerade in bollen men innan dess tryckt ner sin mittback och fick målet bortdömt.

I 24e minuten fick Malmkvist göra en riktigt bra räddning när Mayambela bröt in från vänster och avslutade stenhårt men allt man fick ut av situationen var två hörnor.

Hörnorna såg ut att mynna ut i ett läge för Öster när Fuhre slog en lång boll mot Bajrovic bakom backlinjen men Öst var långt ute och kunde rensa innan Admir nådde bollen.

Därefter hade hemmalaget mest boll men fick inte iväg några avslut på mål förrän i 42a minuten, då Alexander Andersson mötte ett inlägg och nickade stenhårt mot vänstra stolpen där Malmkvist med en jätteräddning kunde trycka bollen ut till hörna.

Minuten före paus borde Öster utökat sin ledning när Fuhre vann boll och spelade Jonathan Drott som satte full fart uppåt. Bollen gick via Fuhre till en fri Bajrovic som försökte placera bollen till höger om Öst men fick se Degerforsmålvakten göra en bra parad.

ANDRA HALVLEK

Direkt efter paus vann Isaac Shaze boll och spelade fram Simon Strand, som tyvärr kom lite sent in på bollen och fick frispark mot sig. Några minuter senare var Mayambela nära att hitta en med en bra boll men denna gång kunde Vasilj styra bollen över kortlinjen. Den resulterande hörnan hittade efter en variant in till Wiktorsson som nickade från nära håll men Malmkvist stod för en ny bra räddning.

I 56e minuten var Öster nära igen när Drott spelade fram Björkén som lade en låg boll in mot Bajrovic men momentet innan han skulle trycka in bollen kunde en försvarare få foten framför och styra bollen ut till hörna.

Bara någon minut senare spelade Mayambela fram Abraham som försökte pricka in bollen nere vid vänstra stolpen men fick se Malmkvist göra ännu en bra räddning.

Precis innan klockan slog timmen dubbelväggspelade sig Shaze fram med Drott och Strand innan han avslutade hårt och lågt men Öst precis hann ner och kunde stoppa bollen.

Tre minuter senare kom så kvitteringen när Abraham skickade ett snärtigt skott utifrån som Malmkvist tvingades släppa retur på och där var Marcus de Bruin före samtliga Österspelare och kunde trycka in bollen i nät.

Efter detta skapade Öster i princip två bra chanser - i 68e minuten då Månz Karlsson vann boll och spelade fram Bajrovic som avslutade från distans men strax över och i 81a minuten när Kalle Lindblad mötte en låg hörna och nickskarvade mot bortre stolpen där de rödvita dessvärre kunde hålla undan.

Däremellan hade hemmalaget mest boll men hittade inga direkta luckor i Österförsvaret.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: