OAVGJORDA TRENDEN FORTSÄTTER

Öster blandade och gav i klassikermötet mot Degerfors, och i slutändan var ett kryss nog tyvärr rättvist.
- Vi måste göra bättre matcher än så här, men positivt ändå att vi tar poäng när vi inte är bra säger Christian Järdler efter matchen.

ÖSTERS IF - DEGERFORS IF 1-1 (1-1)

0-1 12 Alm
1-1 16 Johansson
Publik: 2111

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - Örnblom - Silverholt
Ljungberg - Silka - Andreasson
Pavic - Kapcevic - Johansson

72' Johannesson (Andreasson), Drott (Silka)

Mer statistik på förbundets matchsida.

JÄRDLER OM MATCHEN:

"Jag tycker att våra sista tio minuter är väldigt bra, därför har jag en positiv bild just nu. Hade du frågat mig efter 80 minuter hade jag varit bedrövad, för vår period där är riktigt dålig.
Matchstarten är jämn, sedan tittar jag ner när vi har ett inkast, fem sekunder senare är det på mittlinjen och fem sekunder efter det har de gjort mål - jag vet inte hur det är möjligt.
Därefter tycker jag vi är bra, vi gör målet, har en boll inne som är bortdömd och har någon mer bra chans - där behöver vi få mer utdelning.
Sedan är det ett bra, bollskickligt lag vi möter och vi håller dem långt från mål - jag tror vi vinner målchansstatistiken. Men första halvlek totalt är okej. Men sedan är Degerfors överlägsna oss en bra stund i andra där vi inte kommer upp någonstans alls. Där har vi det jobbigt och om jag ska se något postitivt så tror jag vi hade förlorat matchen där förra året men nu håller vi tätt och kan till och med knipa det på slutet.
Vi måste göra bättre matcher än så här, men positivt ändå att vi tar poäng när vi inte är bra."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Efter en minst sagt avvaktande inledning från båda håll small det till ordentligt tolv minuter in i matchen. Efter att Öster tappat bollen djupt ner på offensiv planhalva efter ett eget inkast stack Degerfors snabbt och en misslyckad offsidefälla släppte Rasmus Alm helt fri att rulla in bollen bredvid Robin Malmkvist mindre än femton sekunder senare.

Målet fick desto bättre rejält fart på hemmalaget och bara två minuter senare bröt Calle Johansson in i plan från vänster och knorrade bollen en bit över högra krysset. Nu vann Öster det mesta på mitten och bara minuten senare lyfte Christian Ljungberg en frispark från mittplan på Dragan Kapcevic, som trots sin otympliga ansiktsmask visade precision när han nickreturnerade bollen mot första stolpen där Fredrik Lundgren mötte upp med pannan och tryckte in bollen i nät men fick målet bortdömt för en mycket billig ruff.

Kvitteringen kom ändå strax därefter efter att Anton Andreasson tagit ett bra avslut från dryga 30 meter som målvakten inte kunde hålla varpå Johansson dök upp och kunde rulla in returen i nät.

Öster skapade en riktigt bra farlighet även fem minuter senare när Mattias Pavic sprang sig fri på en fin långmacka från Silverholt, och trots hård uppvaktning från en mittback sånär hann först på bollen men mål-Diawara hann precis fram med en av labbarna och kunde peta undan bollen.

Bara moment senare var vi nog flera som hann jubla förgäves efter att Ljungberg tagit sig in från höger och avlossat ett stenhårt skott som vid första anblick såg ut att styra på målvakten in men visade sig ta i baksidan av högra stolpens utsida och rasslet var från fel sida av nätet.

Nu var Öster på jakt och bara knappa minuten senare fick vi upp hoppet igen efter ett hårt lågt inlägg av Kapcevic som Johansson hann först på och styrde över målvakten, men fick backspin på så bollen i nästa studs skruvade sig bort från mål.

Johansson visade gång på gång sin kvalitet och i 27e minuten sprang han sig fri på en fin boll från Kapcevic, höll sig på benen trots en rejäl smäll över benen från Lindell men tappade tillräckligt med fart i samma moment för att Diawara skulle hinna ut och peta ut bollen till hörna.

Nu var det ytterst nära ett ledningsmål för Öster och i 29e minuten spelade Johansson in bollen mot Andreasson som fick bra träff på volley men fick se Diawara göra en galen räddning.

Efter en otroligt intensiv kvart falnade sedan matchen lika snabbt igen och en snygg nickskarv av Calle Johansson mot Kapcevic fyra minuter före paus, där Diawara alert hann mellan och kunde plocka bollen, var det enda som liknade en farlighet före paus.

ANDRA HALVLEK

Förhoppningen att Öster skulle komma ut med samma frenesi som man visat den mittre kvarten av första halvlek grusades snabbt efter paus och matchbilden liknade mer spelet precis före paus, men i 54e minuten kunde det ändå smällt till.

Då prickade Ljungberg en hörna mot Stefan Karlsson, som fick bra tryck i nicken men fick se den fastna på en försvarare på väg mot mål.

Dryga timmen in i matchen hade Öster marginalerna på sin sida när Alm kom obehagligt fri efter en långboll och föll i straffområdet i en duell med Silverholt, men domaren valde att fria.

Efter en lång period där det enda att notera var ett bra genombrott av gästernas Axel Lindahl som mynnade ut i en hörna piggnade Öster till sista tio minuterna. Tros mycket boll runt offensivt straffområde skapade man ändå bara två lägen: i 90e minuten när Pavic chippade in bollen mot Kapcevic som nickade strax utanför och i tilläggstidens sista sekunder när David Johannesson ryckte sig loss på en boll från Silverholt men fick nöja sig med att avslutet täcktes ut till en hörna, som man aldrig hann slå.

Se höjdpunkter på TV4 Sport: