Oavgjord träningspremiär

Öster och Hammarby spelade oavgjort när båda lagen på lördagen begick försäsongspremiär. Gästerna hade ett flertal ramträffar, men Öster var närmst ett segermål när Hopf kom ut fel ur målet, men Velic lyfte bollen precis utanför.

ÖSTERS IF - HAMMARBY IF 0-0

Publik: 1713

Öster ställde upp med:
Berglund
Wihlborg - J Andersson - Vasilj - E Andersson
Elvby - Velic - Bergholtz
Henningsson - Gero - Söderberg

71 Lindblad (J Andersson)
77 Zlojutro (Söderberg)
83 Hellgren (Velic), Birgersson (Henningsson)

Missa inte videoklippen och bilspelet längst ner i artikeln!

En sen omkastning i truppen innebar att nye Emil Andersson fick spela från start i sin första match i Östertröjan - om än på en lite ovan kant.
   Många Österspelare hamnade i ovana positioner, vilket bitvis märktes, särskilt i första halvlek. Matchen var inte minuten gammal när Hammarby jobbade fram sin första hörna, och två minuter senare var Pablo Piñones-Arce nära att näta mot sina gamla lagkamrater. Såväl denna som tre andra gånger var ramen på Tipshallens splitter nya mål dock på Östers sida och försvaret kunde rensa till en resultatlös hörna.
   Minuterna efter var det dags för hemmalagets första läge. Gero visade sin styrka när han bröt sig mellan två försvarare till ett friläge, men avslutade ur dålig vinkel strax utanför Hopfs högra stolpe. Bara något anfall senare var Gero på väg genom igen, men en försvarare hann få tag i hans axel och lyckades bromsa tillräckligt för att Hopf precis skulle hinna före och rensa ut bollen.
   Även Oscar Berglund fick jobba långt ute. I åttonde minuten var Kennedy Bakircioglu genom, men Östers nye målvakt tog det säkra före det säkra och kunde förpassa bollen ut över sidlinjen.
   I tolfte minuten hoppades hemmapubliken efter att Söderberg snyggt nickat ner en lyftning till Gero, men nigerianen fick inte alls träff på bollen som knappt höll styrfart på sin väg fram till Hopf. Lite svårare fick Hammarbymålvakten otippat minuten senare när Emil Andersson lyft ett inlägg rakt på honom, som Hopf sånär höll på att tappa.
   Efter hand förflyttades allt mer av spelet till Östers planhalva och gästerna fortsatte inkassera hörnor, men strax före spelade halvtimmen hettade det till ordentligt. Först spelade Bakircioglu fram Piñones-Arce som slank genom backlinjen men ändå stördes tillräckligt mycket för att inte få kontroll över bollen. Minuten senare klippte Kennedy själv till men fick se en Österförsvarare hockeytäcka ut skottet till hörna och i sekvensen efter drog han en frispark hårt klockrent i ribban.
   När dammet lagt sig samlade sig Öster lite, och med tio minuter kvar till paus såg det ånyo farligt ut. Henningsson spelade in bollen i målområdet till Gero som revs omkull, men dessvärre var flaggan uppe för offside. Någon minut senare var det Östers tur att skapa på frispark, denna gång en variant där Wihlborg lyfte fram bollen och Vasilj(?) klippte till på volley men rakt på en välplacerad Hopf.
   Piñones-Arce fortsatte oroa, och all rödblå höll andan när han i 38 minuten var på väg genom och föll i en duell mot Johan Andersson, men kunde lättat andas ut när backen fick frisparken med sig. Minuten senare fick Berglund göra en ny bra räddning när han styrde ut Fuhres pressade skott till ännu en resultatlös hörna.
   Slutminuten före paus skulle bjuda på varsin bra chans för lagen. Först rev sig Gero genom men blev för entusiastisk och krånglade till avslutet, och i den följande omställningen var det dags för ännu en ramträff för det grönvita - denna gång i ribbans undersida av Pablo Piñones-Arce.

Hammarby satte samma fart i andra halvlek som i första och det hade inte gått två minuter innan det var nära igen. På en högerhörna kom en stenhård nick tätt över, som lika väl kunde hamnat i nät bakom Berglund. Piñones-Arce fortsatte därefter oroa, men fick allt svårare att ta sig förbi Östers mittlås.
   Med dryga halvtimmen kvar gick Gero och Fuhre ihop i en duell, och norrmannen fick kliva av planen, men ska enligt rapporter inte vara skadad. Några minuter senare gjorde Henningsson ett bra förarbete och spelade in bollen till Elvby(?), vars tung skott styrdes ut till hörna, som bara resulterade i inspark efter att två Österspelare gått på samma boll och ingen fick till nicken.
   I samband med Fuhres byte kom ett annat av Bajens nyförvärv, Amadaiya Rennie, in och presenterade sig direkt. Efter bara fem minuter på plan drog han på ett avigt skott precis nere vid stolpen som tvingade Berglund att sträcka ut ordentligt för att peta ut bollen till hörna. Minuterna senare fick han till ett nästan identiskt avslut, som denna gång passerade Östermålvakten men satt rakt i stolpen. Båda lagen fortsatte framåt, och i 72 minuten styrde Elvby en bra boll över. På den resulterande omställningen kom en ny bra chans för gästerna, men Berglund läste Haddads intentioner och stängde effektivt ner dennes friläge.
   Med tolv minuter kvar fick Öster ett jätteläge till skänks, när Hopf hamnade helt fel och en Österspelare fick nästan tomt mål, men lyfte bollen precis till vänster om mål.
   Efter ett par anfall för vardera lagen som mynnat ut i offside var det inbytte Andreas Birgersson som jobbade fram matchens två sista chanser. I näst sista minuten spelades han snyggt fram av Bergholtz och kom sånär förbi, men fick bara ut en hörna av situationen. Knappa minuten senare tråcklade han sig på egen hand genom straffområdet, men fick även denna gång se en försvarare täcka ut avslutet till hörnan. På hörnan fick likaledes inbytte Jonas Hellgren inte riktigt träff, och matchens sista nick slank strax utanför mål.

Oscar Berglund efter matchen:

Alexander Henningsson om matchen:

Bildgalleri från matchen:

Videointervjuer: Mikael Bruér
Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Avslutningsvis bjuder våra vänner på Österhjärta på en video på lite av Östers chanser: