Nytt tungt tapp i slutet

Omstarten efter sommaruppehållet blev inte vad man kunde önska och en chansfattig match slutade med två insläppta mål sista tio.

ÖRGRYTE IS - ÖSTERS IF  2-0 (0-0)

1-0 81 Nilsson
2-0 85 Engström

Andersson
Pavic - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Johansson - Drott - Ljungberg - Andreasson
Joao Pedro - Johannesson

39' Silka (Andreasson)
75' Helg (Joao Pedro)
83' Kapcevic (Ljungberg)

Mer statistik på förbundets matchsida.

Se höjdpunkter på TV4 Play:

Öster inledde matchen bra och i andra minuten fick vi se en bra boll av Joao Pedro fram till Anton Andreasson som hade Calle Johansson och David Johannesson med sig inne framför mål, men fick se sitt låga inspel resas ut till matchens första hörna.

Minuterna senare hettade det till åt andra hållet. Först fick Bernhardsson stå fri och avlossa ett tungt skott som Mattias Pavic offervilligt täckte ut till hörna, och på denna blev det lite stökigt runt Tobias Andersson, som tappade bollen men själv kunde dyka och sno åt sig den.

Mycket böljande spel följde men med tio spelade minuter såg det lovande ut. Först kom Joao Pedro till vänster och var en ÖIS-tå från att nå in med bollen till Andreasson i drömläge. Halvminuten senare sprang sig Johannesson fri på en bra boll från Calle J och försökte tunnla målvakten, som dessvärre gjort sina knipövningar och kunde stoppa det. Returen hamnade så småningom hos Andreasson som fick halvträff på en svår volley och kunde se bollen studsa upp i famnen på målvakten.

Öster hade mest boll den följande perioden och rullade runt bollen bra. Runt 18e minuten hade man bitit sig fast runt Örgrytes straffområde och tvingade fram en hörna när Johansson sånär lyckades jobba sig in längs kortlinjen. Hörnan prickades in på Månz Karlsson som hade bra höjd och fick pannan på bollen, men styrde den en bit utanför vänstra stolpen.

I 26e minuten fick Tobias Andersson visa upp sig när Filip Almström Tähti fick mycket yta och avlossade ett hårt skott som dessutom såg ut att styras på en försvarare, men Östermålvakten hann ner och kunde täcka ut bollen till hörna.

Resten av halvleken styrdes av hemmalaget, men man lyckades inte skapa en enda chans att tala om förrän i sista minuten. Då tog sig Bernhardsson genom fint från vänster och lade en låg boll in till Ludwigsson som styrde från nära håll men Tobias Andersson gjorde en jätteräddning när han fick ner vänsterhanden och kunde stoppa bollen.

Öster inledde piggt även i andra. Minuten in tog sig Joao Pedro fram i mitten och lade en boll mellan ÖIS backar för Johannesson att springa på men "Älgen" fick ge sig i duellen mot en stor mittback. Minuterna senare lyfte Ljungberg in en frispark som ställde till viss oro i hemmaförsvaret men mer än en hörna fick Öster inte ut av det.

Öster fortsatte kontrollera mycket av spelet de första tio minuterna efter paus, men utan att gräva fram några riktiga lägen och därefter började spelet väga över åt andra hållet. I 59e minuten borde det blivit riktigt farligt när en boll kom in från höger till Ailton, men brassen fick inte träff och skickade avslutet dryga metern utanför vänstra stolpen.

Med tjugo minuter kvar av matchen såg Johannesson ut att få ett jätteläge när han sprang sig fri på en boll från Ljungberg, men lyckan var kortvarig då han blev avvinkad för en snäv men dessvärre korrekt offside.

Den sista kvarten spenderades alltmer runt Östers straffområde och i 81a minuten skulle det straffa sig. På en låg boll in från vänster totalmissade Ailton bollen när han skulle klippa till, vilket ställde Österförsvaret och gav Simon Nilsson som stod några meter bakom fritt fält att lägga bollen till rätta och rulla in ledningsmålet i vänster burgavel.

Därefter dröjde det bara fyra minuter till nästa kalldusch. Wede knoppade in en hörna på Engström, som pricknickade in tvåan i högra krysset.

Med matchen avgjord blev spelet därefter och det enda som egentligen hände var att hemmalaget kunde gjort ytterligare ett mål i sista ordinarie minuten när en låg boll in skarvades någon decimeter utanför vänstra stolpen.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: