Ny förlust mot Sundsvall

Öster fortsätter ha svårt på hemmaplan. Mot Sundsvall spelade man bra i första halvlek men skapade inte mycket i chansväg, och i andra halvlek var det gästerna i Sundsvall som stod för det lilla konstruktiva spel som fanns.

ÖSTERS IF - GIF SUNDSVALL 0-2  (0-1)
0-1 35' Sliper
0-2 72' Chennoufi

Publik: 2840

Öster ställde upp med en förväntad elva:

Berglund
Wihlborg - J Andersson - Vasilj - Konate
Bergholtz - Velic - Elvby
Zlojutro - Söderberg Henningsson

59    Bojent (Konate)
73    Eriksson (Elvby), Gero (Zlojutro)

Se presskonferensen efter matchen:

Efter en tveksam inledning där båda lagen slog bort lite bollar jobbade Henningsson i tredje minuten fram en vänsterhörna för Öster. Wihlborg levererade en lång variant, men returnicken in mot mål fastnade på försvaret och renderade intet. Hemmalaget behöll dock initiativet och knappa minuten senare var det nära att bjudas på en riktig delikatess. Konate slog in bollen och Henningsson hoppklackade vidare, men styrningen gick dessvärre rakt i famnen på Sundsvalls målvakt Tommy Naurin. Ytterligare en minut senare lyfte Konate in bollen igen, men Velic fick inte tillräcklig kraft i nicken för att lura Naurin.

På det följande uppspelet kom gästernas första riktiga läge när Dennis Olsson lyfte in bollen mot Eklund med Oscar Berglund hann precis före. I anfallet efter var Adam Chennoufi - som satte ett drömmål när han var på Myran med Umeå 2012 - nära att lirka sig genom, men hans avslut styrdes via en Österfot ut till hörna. Denna mynnade ut i en bra omställning för Öster, men Konate kunde inte nå en helt fri Henningsson i mitten. Det följande inkastet blev desto farligare när Söderberg nicktouchade Velics inlägg i nät, men fick se målet korrekt bortdömt för offside.

I 15e minuten var det dags för ett nytt inlägg från Konate, som Velic pockade ner till Zlojutro vars avslut dock inte skrämde Naurin. Fem minuter senare var en omställning nära att ge utdelning. Velic drev upp bollen och lyfte in mot Söderberg vid bortre stolpen, men Naurin nådde precis ut och kunde fösa iväg bollen innan den nådde avsett mål. Minuterna senare tryckte Robert Lundström till Henningsson väl hårt, och när Öster lyfte upp bollen i andravågen efter frisparken ville hemmalaget ha straff efter att Velics skott stoppats av Marcus Danielssons hand. Sundsvallsförsvarare såg dock ut att hålla armen mot och framför kroppen så domare Melins beslut att låta spelet gå vidare är svårt att invända mot. Minuterna senare var det Henningssons tur att å bollen i bra läge, men han fick inte träff och trots ett par försök fick ingen Österspelare till något avslut.

Minuten före en spelad halvtimme kom matchens bästa målchans, när bollen lyftes in på Eklund som nickade hårt men i ribbans ovansida. Öster kvitterade direkt i farligheter i anfallet efter när Velic fick in bollen på Söderberg som snurrade runt och avslutade strax utanför. Med tio minuter kvar till paus kom så kallduschen. En lång boll mot Daniel Sliper såg inte så farlig ut, men dålig kommunikation i Österförsvaret ledde till att Konate och Berglund sprang ihop och en helt fri Sliper kunde bara rulla in ledningsmålet. Fem minuter senare pressade Öster på igen. Ett tungt avslut från Elvby tvingade fram en högerhörna, och på denna snubblade Naurin i sina försök att fånga bollen, men hade tur och fick en frispark med sig.

Öster fortsatte skapa chanser före halvtid. Henningsson gick in i en tuff duell mot Naurin och Zlojutro fick en boll i bra läge men ingen var särskilt nära att passera Naurin - ett volleyavslut från Bergholtz sekunden före paus var kanske närmst att ställa till det.

Öster fortsatte ligga på i inledningen av andra, men var nu än mer inkapabla att ens komma till avslut. I 53 minuten lyckades man ändå spela bollen in i Sundsvalls straffområde, men väl framme ville ingen ta avslut och ännu ett anfall rann ut i sanden. Efter det tappade Öster en del av sitt spelövertag, men i 59e minuten var det nära. Ett inlägg från Wihlborg nådde sånär Henningsson, men Österanfallaren stördes i nicken och en försvarare kunde styra ut bollen till hörna. Minuten senare var gästerna nära att utöka sin ledning. Först halkade två Österspelare vilket gav Simon Helg stort manöverutrymme, och på den följande hörnan nådde Eklund högst och nickade tätt över.

Trots en bra chans för Zlojutro var det gästerna som skulle göra även nästa mål. I 72a minuten damp ett inkast ner framför fötterna på en alldeles för fri Adam Chennoufi som kunde slå in 0-2. En hörna med tolv minuter kvar såg ut att kunna bli en möjlighet, men Naurin kunde få fingrarna på bollen och fösa ut den till en potentiell omställning, där Bergholtz tvingades riva ner Chennoufi för att inte riskera något.

Med 6 minuter kvar fick Sundsvall frispark några meter utanför Östers straffområde, och än en gång gick man - denna gång genom Kevin Walker - på ett direktavslut, som Berglund inte hade några problem att plocka. Efter det hann Öster inte med mycket mer, ett inlägg från Bojent i sista matchminuten som blåstes av för offside var det enda av egentligt värde  som skapades mot slutet.

Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Video: Mikael Bruér