NY FÖRLUST EFTER SENT TAPP

Efter en ganska jämn och chansfattig match tappade Öster för andra gången på en vecka in en boll på stopptid och blev än en gång helt utan poäng.

ÖSTERS IF - NORRBY IF 0-1 (0-0)

90+2 0-1 Saidi
Publik: 2026

Andersson
S Karlsson - Örnblom - Silverholt - Pavic
Drott
Andreasson - Silka
Johannesson - Kapcevic - Johansson

70' Ahrn (Kapcevic)
72' Joao Pedro (Silka)

Mer statistik på förbundets matchsida.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

JÄRDLER OM MATCHEN

"Livet prövar oss hårt just nu. Att två veckor i rad förlora efter 93e minuten är både dåligt co fruktansvärt jobbigt.

Jag tycker det är ganska tydligt för alla som sitter där ute att se att vi är inte tillräckligt vassa. Vi försöker spela, killarna gör allt de kan och jag är jättenöjd med deras arbete från egen planhalva och framåt. Vi har variation, vi är bakom framför och mellan dem, vi är inne i straffområdet. Jag har inte sett tiden vi är i deras straffområde men skotten vi skjuter och de vi har i stolpen, det vill sig bara inte.

Jag kan inte nu, utan att ha sett matchen igen, peka på många delar som vi kunde gjort särskilt bättre.

Vi möter ett duktigt försvarande Norrby och vi har ofta tio man vi ska passera från mittlinjen och neråt, men jag tycker vi gör det så många gånger samtidigt som vi har ett par kontringar som borde ge mer.

Vi sitter med en poängmässigt riktigt svag start, emn jag tycker att vi förtjänar mer, även så i denna matchen.

Vi ska komma ihåg att för sex veckor sedan tyckte hela fotbollssverige att vi var fantastiska, och det är samma killar som sitter därinne idag men nu är marginalerna på andra hållet. De är inte ett dugg sämre fotbollsspelare idag än de var nionde mars mot AIK när alla tyckte att vi var hur bra som helst."

FÖRSTA HALVLEK

Efter en händelselös inledning där i stort sett bara Öster hade boll blev det rejält farligt i åttonde minuten när gästerna stack upp för första gången. Landskronavärvningen Egbedi tog sig in fint dansande på kortlinjen och spelade fram Yarsuvat, som hade både tid och yta men satte avslutet på ett täckande ben.

För Östers del dröjde de till sjuttonde minuten innan man vaskade fram något i målchansväg, då Dragan Kapcevic mötte en hörna med pannan men tryckte avslutet dryga metern utanför vänstra stolpen.

Knappa tio minuter senare kunde vi fått ett riktigt snyggt mål när Anton Andreasson tog emot Silkas passning, la upp till sig själv och drämde bollen på volley - men träffade stolpens insida och ut. På returen var David Johannesson framme och högg men kunde inte nå den hårda bollen.

Strax därefter ställde Öster om snabbt och kom tre mot två men Silka kom ur vinkel och en Norrbyförsvarare kunde pressa ut honom mot kanten. I 39e minuten hade man ännu bättre omställningsläge när man kom fyra mot två men sista passningen hamnade långt bakom Silka, som ändå sånär kunde rädda upp situationen genom att vända, fiska upp bollen och avsluta hårt så målvakten tvingades släppa till en hörna.

Andreasson hade sedan oflyt igen i 42a minuten när ett nytt stenhårt skott styrdes decimetern utanför Norrbymålvaktens vänstra stolpe.

ANDRA HALVLEK

Efter paus tog Norrby över mycket av spelet och hade bland annat en riktigt farlig hörna i 48e minuten. Det dröjde till 59e minuten innan Öster skapade en riktig chans då Silka kom till bra skottläge men bollen styrdes på en försvarare i en hög båge ut till hörna.

Hörnan prickade Silka mot första stolpen där det blev lite stökigt men en Norrbyspelare till slut kunde peta ut bollen över kortlinjen.

Tre minuter senare fick alla utom de fyra tappra tillresta på bortastå (respekt!) upp hoppet när Kapcevic slog en fin boll genom backlinjen mot Johannesson, som sprang sig fri och rullade bollen förbi målvakten men i burgavelns utsida.

Hoppet seg också tio minuter senare, när Calle Johansson nickade ner bollen till Andreasson som fick en ny bra träff, men lite för mycket utsida så bollen skruvade sig stenhårt i stolpen.

Elva minuter före full tid visade inhoppade Joao Pedro en av flera lovande insatser när han följde en djupledsboll ner till kortlinjen innan han slog en hård låg boll mot första stolpen där Johannesson var ett par tålängder från att nå den men målvakten hann först.

När Öster jagade för fullt kunde gästerna tyvärr ställa om, och i andra stopptidsminuten spelade Rexhepi in bollen till Yarsuvat, som inte alls fick träff men råkade styra bollen vidare till en helt fri Saidi som snöpligt kunde pricka in matchens enda mål.

Se höjdpunkter på TV4 Sport: