Ny dubbelnolla i klassikermötet

Det var två klassiska rödblå lag som har det tungt som möttes i den varma sensommarsolen på Visma Arena, och det märktes att båda lagen var rädda för att förlora. Matchen blev chansfattig och ingen kan nog säga annat än att 0-0 var ett rimligt resultat sett till matchbilden.

ÖSTERS IF - ÖRGRYTE IS 0-0

Publik: 1722

Nilsson
Varmanen - Berg - Stenberg - Silverholt
Rochester Sörensen - Kusu - Magnusson
Pavic - Lima - Mortensen

61: Engqvist (Kusu)
74' Brenner Toris (Pavic), Westermark (Lima)
83' Zahirovic (Magnusson), Hauksson (Rochester)
Mer statistik på förbundets matchsida.

DENIS VELIC OM MATCHEN:

"Vi får den start på matchen vi vill, första 15-20 skapar vi tillfällen men har som bekant svårt att omvandla bra perioder i matcherna, bra chanser till mål, helt enkelt.

Matchen jämnar ut sig i resten av halvleken och sedan har Ailton ett friläge som är ganska bra, får man nog säga. Men med all respekt för chansen kommer det ur en boll som hänger 60 meter i luften, vi är tre man och ska kontrollera det. Lite halvbekvämt och det är nära att kosta oss.

Vi har situationer i första halvlek, ribbskottet och lite andra lägen som vi borde tagit ledningen på.

Andra halvlek är jag otroligt besviken på insatsen. Vi blev passiva och baktunga av någon underlig anledning. Vi har väl något läge där Mattias (Pavic) skjuter två gånger och Lucas (Lima) har en nick i början där han nog bör träffa mål, men sen tycker jag ÖIS är bättre än oss i spelet resten av matchen. Vi lever farligt även om de inte skapar några superklara chanser, sista delen av matchen är inte bra av oss.

Vi brottas lite med själförtroendefrågan just nu, om vi inte får betalt för bra prestationer under matcherna, bra perioder, och ÖIS sedan kommer i ett par halvomställningar så börjar vi backa, blir lite försiktiga, lite rädda. ÖIS gör det bättre (i andra halvlek) men framför allt blir vi lite för fega."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

Öster inledde det rödblå mötet piggast och redan i andra minuten var vi många i publiken som trodde att ledningsmålet kom, när Oliver Silverholt slog ett rappt inlägg som Mattias Pavic satte pannan till och fick bra fart på sin nick, men den gick lite väl nära fredrik Andersson i ÖIS-kassen, som med en viss möda kunde plocka avslutet.

Knappa minuten senare var det nära igen när Pavic lyfte in en frispark från distans som Andersson inte riktigt nådde ut till men lyckades få undan bollen och när Manasse Kusu avslutade lågt på returen hann målvakten ner på den också.

Just nu var det bara Öster och i femte minuten borde man fått ut mer när Pavic tog en bra löpning innan han slog en låg boll in från kortlinjen, som Nicolas Mortensen försökte klackskarva vidare in på Isak Magnusson framför mål men kom fel till och skickade ut över linjen.

Bara minuten senare avslutade Isak Magnusson metern utanför vänstra stolpen från distans och momentet senare när Öster snabbt vunnit tillbaka bollen skickade Pavic in ett lågt skott för styrning mot Mortensen i bra läge framför mål, men träffade egen medspelare på vägen och bollen styrdes istället ut till inspark.

Örgryte skapade ändå matchens dittills farligaste läge i 17e minuten med en snabb boll upp på Zeljkovic som vände in och fick sån kraft i avslutet att Mathias Nilsson tvingades släppa retur i en båge ut framför mål där Ailton nådde högst men nickade metern utanför högra stolpen.

I 24e minuten var vi nära att få se ett drömmål när Magnusson tog med sig bollen från egen planhalva upp till straffområdeslinjen där han avslutade stenhårt förbi Andersson mot bortre krysset men träffade ribban och ut.

Därefter tappade matchen kraftigt i tempo och förutom ett skott halvtimmen in i matchen som Nilsson tvingade styra ut till hörna hände det inte mycket förrän i 44e minuten, då det kom en lång boll upp mot en Österbacklinje som såg ut att ha läget under kontoll men där Ailton kunde peta bollen förbi och komma helt fri med Nilsson som täckte bra och tvingade brassen att skicka avslutet utanför stolpen.

Trots jämnare spel efter paus bjöds vi på en riktigt bra Österchans redan i 48e minuten när först Pavic sprang sig till ett bra läge men fick sitt skott täckt men ramför allt några moment senare när Varmanen slog ett vackert inlägg mot bortre stolpen där Lima fick mycket yta men skickade nicken från nära håll högt över.

Trots att Örgryte därefter tog över stort i bollinnehav skapade göteborgarna få riktiga farligheter medan Östers anfall fick mer ytor. I 55e minuten vaar Varmanen på väg genom in i straffområdet men vinkades av för vad som måste varit en snäv offside.

Tio minuter senare kom ett läge där Öster verligen borde satt ett ledningsmål, när Pavic slog ett lågt inlägg som hittade in till en fri Mortensen framför mål, men denne kom för nära målvakten för att lyckas styra avslutet förbi denne.

Efter lite stiltje skapade lagen varsin chans med dryga fem minuter kvar. ÖIS var först ute med en snabb kontring efter en Österhörna och Gustavsson försökte nå Ruiz som hade ett jätteläge i mitten, men en välplacerad Stenberg nådde mellan med pannan och kunde avstyra.

Minuten senare satte Teo Brenner Toris fart på en hlvt misslyckad hemåtnick av en ÖIS-försvarare och lyckades sånär peta bollen förbi målvakten, men denne hann runt och kunde sno åt sig bollen innan Brenner Toris han stanna och vända tillbaka.