Nuh matchhjälte i cupen

En långdragen Hyundai Cup-match såg ut att gå mot straffar när inhoppade 15-åringen Mubaarak Mohamud Nuh gjorde slag i saken och ur nästan ingen vinkel klippte in segermålet i bortre krysset.

LINDSDALS IF - ÖSTERS IF 1-2 e. förl 1-1 full tid (0-1)
0-1 6 Bajrovic
1-1 47 F Quist (straff)
1-2 118 Nuh

Sobo
Strand - Örnblom - Sundli - Victor Ericsson
Crona - Fredrik Lindblad
Adu - Emir Avdic - Lövdahl
Bajrovic

61' Gustav Ahrn (Avdic)
84' Mubaarak Mohamud Nuh (Lövdahl)
88' Avdic (Adu)
106' Lövdahl (Avdic)

Kompletta trupper finns på förbundets matchsida.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Öster, för dagen i en ung U21-uppställning med 4+1 överåriga och resten u19/u17 (åtminstone åldersmässigt även om ett par av dem tillhör A-truppen) inledde som sig bör starkast i Hyundai Cup-mötet mot Lindsdal på Fjölebro IPs konstgräs. I fjärde minuten slet Simon Strand åt sig bollen och spelade över till motsatt sida där Victor Ericsson klippte till men fick skottet lite väl rakt på Lindsdals målvakt David Jansson.

Ericsson, som spelade alla 120 minuter, gjorde över lag en av kvällens bästa insatser totalt sett. Minuten senare jagade han fram den hörna som i förlängningen skulle leda till ledningsmålet. Bollen hamnade så småningom hos Sebastian Crona, som slog en låg boll in i Lindsdals straffområde där Admir Bajrovic mötte fint och styrde bollen i en snygg båge över Jansson.

Efter ledningsmålet kom Östers offensiv av sig en del, och tempot sjönk över lag. I 17e minuten stod Filip Örnblom - för dagen lagkapten och stabil - för en fin insats när han vann boll och gjorde två motståndare innan han spelade ut till vänster mot Jesper Lövdahl, som såg ut att springa rätt men blev avvinkad för (en av många nära) offside.

Tio minuter senare såg det ut att bli ett andra mål för Bajrovic när han blev frispelad i straffområdet - denna gång från höger - och ånyo lyfte bollen över Jansson men denna gång studsade avslutet precis förbi stolpen.

Tre minuter före paus fick vi se en fin soloprestation från Fredrik Lindblad när han dribblade hela Lindsdals innermittfält och försvar innan han kallt prickade bollen under Jansson mot höger burgavel men dessvärre träffade stolpen.

ANDRA HALVLEK

Efter paus stod Öster inte att känna igen medan hemmalaget piggnat till, och redan efter två minuter small det. Lindsdal fick straff efter att en anfallare (möjligen gamle Österbekantingen Lukas Quist) gått omkull i straffområdet och efternamnen Filip kallt dunkade upp 1-1 i vänstra krysset, otagbart för Darmin Sobo.

Därefter kom Öster av sig lite och ett fint vänstersamarbete mellan Ericsson och Lövdahl där målvakten gjorde en bra insats och plockade ner inlägget var det enda som hände innan 60e minuten. Då samarbetade Adu och Strand bra till höger innan Strand lyfte in en boll rakt på Bajrovic som tryckte till stenhårt med pannan men fick se Jansson göra en jätteräddning och precis trycka bollen över ribban till hörna.

Elva minuter före full tid visade Örnblom åter bra offensiv kapacitet när han stal bollen några meter in på egen planhalva och avancerade femton meter innan han lyfte en till synes perfekt boll för inbytte Gustav Ahrn att springa på. Ahrn såg ut att tajma sin löpning väl men när han hunnit fri med målvakten kom assisterandes flagga upp för en snäv offside.

Fyra minuter före full tid var precis inbytte Mubaarak Mohamud Nuh nära att presentera sig på bästa vis när han vände bort en försvarare och försökte rulla in bollen under Lindsdals målvakt men denne precis han ner och kunde rädda. Jansson fick göra en bra räddning till minuterna senare när Ahrn tog sig in från höger men målvakten hann ut och kunde störa honom innan avslutet kom.

TILLÄGGSTID

Det dröjde tjugo minuter av tilläggstiden innan Öster fick upp något riktigt tryck men mot slutet pressade man ordentligt. I 110e minuten skickade Lövdahl in ett hårt inlägg som Ahrn mötte i bra läge men såg ut att träffa mer med ansiktet än pannan och fick bollen strax över.

Fem minuter senare spelade Strand in till Nuh som tryckte bollen hårt men en bit utanför vänstra stolpen. I 118e minuten skulle Nuh få bättre träff efter att ha fått bollen nere vid högra kortlinjen och lyfte den förbi målvakten upp i vänstra krysset.

Öster skapade sedan, när hemmalaget jagade kvittering, ett flertal chanser Bland dessa utmärkte sig Gustav Ahrns friläge i 120e minuten som målvakten gjorde en jätteräddning på varpå returen gick ut till en Österspelare (Lövdahl?) vars avslut räddades med händerna av en Lindsdalsback utan åtgärd och Bajrovics lyftning över målvakten i 122a som studsade nesligt någon decimeter förbi högra stolpen.