Mörkt men inte nattsvart

Igår när strålkastarljusen släcktes på Visma Arena så släcktes också hoppet om ett Allsvenskt avancemang 2023. Men det var med handen på hjärtat inte igår som vi missade en kvalplats utan det var gamla synder som kom ifatt oss. Vi har inte varit tillräckligt stabila och vi har tagit för lite poäng mot våra toppkonkurrenter. Så ser verkligheten ut. Det är lite mörkt.

Men när man ser tillbaka på 2023 så är det absolut inte nattsvart. Det jag kommer att minnas mest av året är publiken. Säsongen 2023 var publikens år. Det året som publiken hittade tillbaka till Visma Arena på riktigt igen. Ett snitt på 2 430 under 2022 förvandlades till 3 708 under 2023. En ökning med över 50 %. Det är helt fantastiska siffor. Ökningen har skett främst hos två kategorier och på två sektioner. Hos barnfamiljer och aktiva supportrar och på Familjeläktaren och Södra Stå. Jag vill på föreningens vägnar tackar er alla för ert fantastiska stöd, såväl på hemmaplan som på bortaplan, och poängtera hur viktiga ni är för den där föreningen som bildades i Kvarnhagen på stadsdelen Öster i Växjö 1930.

Igår var det tufft, tomt och svart efter matchen. Man såg besvikelse, förtvivlan och ilska i ögonen på folk som vandrade hemåt i Växjökvällen. Men idag är det en ny dag och blicken är riktad framåt igen. Jag kan lova er alla att idag fortgår jobbet för att Öster skall vara så starkt som möjligt på alla plan 2024 och i framtiden med full kraft. Aldrig någonsin ger vi upp!

Det perfekta sättet att avrunda säsongen 2023 och blicka fram mot säsongen 2024 är Östergalan som går av stapeln på Stadshotellet lördagen den 18 november klockan 18.00. Ni som var med förra året minns säkert vilken fin kväll det var och jag kan lova att den kommer att bli ännu bättre i år. Kom och träffa spelare, ledare, personal och andra representanter för föreningen. Det blir en grym middag, spännande prisutdelningar, liveband på scen och mycket annat. En kväll att minnas och en fantastisk röd-blå gemenskap. Biljetter köper du via Östers biljettsida. Jag hoppas verkligen att vi ses där!

Östervänner – nästa år är vårt år!

Jens Magnusson
Klubbdirektör