Matchguiden inför cupmatchen och stadsderbyt mot FC SUFstar

I kväll spelas det första av två stadsderbyn mellan Östers IF och FC SUFstar på Myresjöhus Arena. I augusti möts lagen i Svenska Cupen - kvällens derby handlar om vilka som går vidare till 3:e rundan i Hyundai Cup.

Det tillhör inte vanligheterna att två Växjölag möts två gånger i två olika cuper, i tävlings-sammang dessutom, under samma säsong. I början av augusti möts de på nytt, då som lottade mot varandra i första rundan i Svenska Cupen. Efter att bägge lagen slagit ut sina bägge motståndare med stora siffror i omgång 1 - Öster 0-9 mot ÅbyTjureda IF 0-9 och FC SUFstar 0-7 mot Lagans AIK - ställs de mot varandra för första gången i kväll.

FC SUFstar spelar till vardags i Division 4 Elit Östra där de efter sex omgångar placerar sig på 3:e plats i tabellen och med sina elva poäng jagar toppen. Övriga lokala klubbar i samma serie är Hovmantorp GoIF, IF Rejban, Gransholms IF, Växjö BK och Hovshaga AIF.

Thomas Askebrand inför matchen;

- För det första är det mycket roligt för Växjö och den lokala fotbollen att två stadslag får mötas i cupsammanhang. För varje match spelar serietillhörighet mindre roll och allt kan hända. Det är klart att de kommer ut på planen för att göra allt vad som krävs för att rubba oss. Vi måste visa respekt för motståndaren och göra jobbet. Det tycker jag vi gjorde mot ÅbyTjureda och samma sak gäller idag. Vårt mål är att gå vidare för att säkerställa spel i Svenska Cupen 2016. Dessutom behöver vi extra matcher för speltiden för våra spelare. En match av den här karaktären är ett bra substitut för att vi inte spelar i de nationella U21-serierna. Idag matchar vi alla 16 spelarna som är uttagna.

Viktigt gällande biljettköp och insläpp i kväll

Vi vill uppmärksamma vår publik på att biljettförsäljning och insläpp sker enbart på den östra långsidan (närmast mot centrum). Även ståplats är stängd. Biljettpriset är 50 kronor (barn 0-12 fri entré). Säsongskort gäller vid entrén till matchen, dock utan platsnumrering och garanti för sin ordinarie stolsplats. Fri sittning gäller på läktaren.

BAR & RESTAURANG

Östergatans håller öppet inför matchen för er som vill ha något enklare att äta eller dricka.

ÖSTERS IF - MATCHTRUPP

2. Andreas Wihlborg, 3. Karl-Johan Lindblad, 4 Patrik Bojent, 5. Elmin Nurkic, 7. Freddy Söderberg, 9. Robin Strömberg, 10. Mehmed Hafizovic, 11. Andreas Birgersson, 12. Sulejmen Sarajlic (mv), 16. Emil Andersson, 18. Jonathan Drott, 20. Joel Rajalakso, 23. Philip Hausenkamph, 25. Johan Andersson, 28. Johan Hjalmarsson och 85. Rasmus Rydén (mv).

Tränare: Thomas Askebrand och Karl-Gunnar Björklund

Ej tillgängliga spelare:

6. Mario Vasilj (vilar), 8. Denis Velic (vilar), 14. Alexander Henningsson, 19. Matteo Blomqvist Zampi (rehab), 22. Josef Elvby (rehab), 24. Fritiof Björkén, och 26. Isaac Shaze (rehab).

FC SUFstar - MATCHTRUPP

Information saknas.

DOMARTEAM

HD - Almir Kadiric, Ekenässjön AD - Alexander Holmström, Vetlanda AD - Ilija Miketa, Ekenässjön

MATCHLÄNKAR

RADIO - TV - WEBB

Matchen sänds via Smp.se. Du kan också följa matchen via vår matchrapportering på Twitter/oifmatch.

KOMMANDE ÖSTERMATCHER

• 30/5 16:00 Qviding FIF vs Östers IF
  •   4/6 19:00 Östers IF vs IK Oddevold
  • 12/6 19.00 Östers IF vs Husqvarna FF