Matchguide inför J-Södra borta

Näst sista omgången av Superettan spelas i kväll på Stadsparksvallen i Jönköping. Ett Smålandsderby mellan Jönköpings Södra IF som har häng på Allsvenskt kval och Östers IF som slåss för att behålla sin plats i Superettan - ett laddat möte med avspark kl 19.00.

Öster åker förvisso upp till Jönköping med en mindre bra trend och negativ kvalplats i bagaget, men siktet på att plocka nödvändiga poäng är i höstmörkret solklart.

De kommer till Stadsparksvallen och möter en mycket trendstark motståndare som fortfarande har teoretisk chans att nå Allsvenskt kval.

Öster missade viktiga poäng hemma mot GAIS senast då bortalaget lyckades vinna med 1-0. Laget hade inte många avslut på mål, men stod heller inte helt utan målchanser. Dock var marginalerna inte på hemmalagets sida den kvällen. Det blev också en match utan tålamod från domaren som ofta viftade med det gula kortet. Östers mittfältskämpe Josef Elvby drog på sig ett kort som medför avstängning inför kvällens match.

Öster har tränat på som vanligt under veckan. Högt tempo, starka viljor och högt i tak har präglat träningsveckan. Tilbaka från avstängning är mittfältaren Marcus Bergholtz. Östers lagkapten, Denis Velic, avstod från träning under lördagen pga ryggont. Om Denis kommer till spel i kväll, återstår att se. Han kommer att undersökas under förmiddagen.

Jönköping är ett av de mest formstarka lagen i Superettan just nu. De har förvisso varit starka över hela säsongen men inför kvällens fight har de vunnit sina fem senaste matcher och laget har gjort hela 14 mål i de fyra senaste. Kvällens motståndare har tre spelare i skytteligans topp tio; Fredrik Olsson 13, Daryl Smilie 13 och Tommy Thelin 12.

Med utgångspunkt för att bägge lagen har mycket att spela för, talar allt för ett mycket spännande och jämnt Smålandsderby i kväll där inget lag vill gå bort sig men där inget lag heller vill spela 0-0.

- Om vi utgick från statistiken kunde vi lika gärna ha stannat hemma, men den betyder inte ett smack när vi kliver ut på Stadsparksvallen i kväll. Vi har snackat mycket om att vinna kampen och vi är mentalt förberedda på en tuff uppgift. Som alltid handlar det om att löpa mycket och mer än motståndaren. Vi har i våra förberedelser att vinna alla omställningar och gör vi det så kommer vi att sätta vår prägel på matchen, säger Peter Wibrån.

ÖSTERS IF

Tabellplacering: 13

Gjorda mål: 36
Insläppta mål: 43

Poäng: 31
Matcher: 7 vunna 10 oavgjorda 11 förluster
Tre senaste: Gais (h) 0-1, Östersunds FK (b) 0-0, Landskrona BoIS (h) 1-1
Avstängda: Josef Elvby

ÖSTERTRUPPEN

1. Oscar Berglund (mv), 3. Joakim Lindner, 4. Patrik Bojent, 5. Marcus Bergholtz, 6. Mario Vasilj, 7. Freddy Söderberg, 8. Denis Velic, 10. Alhaji Gero, 11. Jonas Hellgren, 12. Alexander Nadj (mv), 14. Alexander Henningsson, 15. Andreas Birgersson, 18. Tibor Joza, 19. Simon Wennerhag, 20. Otto Eriksson, 25. Johan Andersson och 27. Karl-Johan Lindblad.

Tränare: Roberth Björknesjö & Peter Wibrån

Andreas Wihlborg dras fortfarande med ett uttänjt ledband i knäet. Emil Andersson (hälsena) och Elmin Nurkic (korsband) är sedan tidigare långtidsskadade.

JÖNKÖPINGS SÖDRA IF

Tabellplacering: 4

Gjorda mål: 57
Insläppta mål: 34

Poäng: 51
Matcher: 16 vunna 3 oavgjorda 9 förluster
Tre senaste: Degerfors IF (h) 4-2, Gais (b) 2-3, Östersunds FK (h) 4-0
Avstängda: Jesper Manns

JÖNKÖPINGSTRUPPEN

4. Max Watson, 5. Fredric Fendrich, 6. Fredrik Olsson, 7. Ronny Sabo, 8. Joakim Karlsson, 9. Tommy Thelin, 12. Jesper Svensson, 13. Carlos Garcia, 14. Oskar Olsson, 15. Amer Eriksson Ibragic, 16. Viktor Rönneklev, 17. Daryl Smylie, 18. Jonathan Drott, 23. Anton Cajtoft (mv), 24. Robert Gojani, 25. Damir Mehic (mv), 26. André Calisir och 90. Karl Svensson.

Tränare: Jimmy Theling & Christer Persson

DOMARTEAM

Domare: Antti Kanerva, Olofstorp

Ass. domare 1: Julia Magnusson, Göteborg

Ass. domare 2: Niklas Alfredsson, Köping

Fjärdedomare: Håkan Söderman, Jönköping

ÖVRIGA MATCHER OMGÅNG 29

2014-10-24 18:30 Syrianska FC - Ljungskile SK 1-1
2014-10-25 14:00 Degerfors IF - Husqvarna FF 1-1
2014-10-25 16:00 Östersunds FK - Assyriska FF 1-2
2014-10-26 13:00 GAIS - Hammarby 0-0
2014-10-26 17:00 Varbergs BoIS FC - IFK Värnamo 6-2
2014-10-27 19:00 Landskrona BoIS - Ängelholms FF
2014-10-27 19:20 IK Sirius FK - GIF Sundsvall

MATCHLÄNKAR

TV & RADIO

Matchen sänds ej på TV. Samtliga matcher går dock alltid att se i TV4 Play Premium eller via CSPORTSMatchen webbsänds på sverigesradio.se/kronoberg och i Radiosporten Play.

BILJETTER

Här köper du matchbiljetter online --> webbiljett.se

NÄSTA MATCH

Sista hemmamatchen och sista SE-matchen för säsongen mot Degerfors IF spelas på Myresjöhus Arena söndagen den 2 november kl 15.00 - Köp din biljett på webbiljett.se