Månz Karlsson lämnar Östers IF för allsvenskt spel

Idag står det klart att det blir allsvenskt spel

i Åtvidabergs FF för mittbacken Månz Karlsson nästa år.

Månz kom till Öster från Växjö Norra IF 2003. Han har gått i Östers akademi via ProCivitas Privata Gymnasium och vuxit fram till en spelare som betytt oerhört mycket för föreningen. Sedan debuten i A-laget 2008, har han spelat 128 tävlingsmatcher i Östertröjan.

- Vi har under en längre tid fört diskussioner med Månz och det har varit vår ambition och strävan att behålla honom, men i slutänden blev möjligheten till allsvenskt spel det som avgjorde hans val, meddelar Östers sportgrupp.

- Detta är baksidan av att trilla ur en serie och då kan den här typen av konkurrenssituationer uppstå dvs att klubbar i högre serie uppvaktar bra spelare i en lägre serie. Med en spelare av Månz kaliber, i hans ålder och med rådande kontraktssituation så har detta nu hänt.

- Vi har verkligen gjort vad vi kunnat, men vi kommer inte spela allsvenskt nästa år men det vill Månz och i det här läget är vi helt enkelt den svagare parten.

- Månz är en klok man som inte kastar sig in i saker utan har tagit tid på sig att noggrannt överväga sitt beslut. Han är bara 24 år men har redan uträttat mycket för föreningen och vi önskar honom lycka till.