Målrikt kryss i Borlänge

Två formstarka lag möttes på Domnarvsvallen på måndagkvällen i en match där hemmalaget Brage dominerade inledningsvis men Öster jobbade sig in i matchen och kvitterade dubbla underlägen. Öster var sedan närmast att avgöra men får nöj sig med att gå till landslagsuppehåll med en försslustfri svit på sex matcher i ryggen.

IK BRAGE - ÖSTERS IF 2-2 (2-2)

1-0 14 Pllana
1-1 31 Mortensen
2-1 33 Hindrikes
2-2 42 Hauksson
Publik: 1234

Nilsson
Varmanen - Berg - Stenberg - Nordström
Pavic  - Hauksson - Kusu - Engqvist - Lima
Mortensen

75' Magnusson (Pavic)
83' Mujanic (Engqvist)
90' Adolfsson (Varmanen), Brenner Toris (Lima)
Mer statistik på förbundets matchsida

Hemmalaget Brage kom till match hemma på Domnarvsvallen fullt av självförtroende efter 3-0 senast mot Vasalund, men höll på att snubbla direkt när Öster i andra minuten vann boll på mittplan och drog upp ett snabbt anfall där Lucas Lima tog sig in genom straffområdet. Hans låga boll in framför mål gick precis framför foten på Nicolas Mortensen som kom rusande vid första stolpen, men blev istället en farlig dubbel styrning på försvarande ben som sånär lurade hemmalaget innan Hindrikes kunde rensa.

Därefter kom en lång period där Brage tog över det mesta. I femte minuten var Sellin (som alltid verkar göra  sina bästa matcher mot Öster) in längs straffområdeslinjen och endast en högkaratig glidtackling av Alex Hauksson stoppade honom från att ta sig till skottläge.

Efter en period av press från Brage stack Öster upp i 13e minuten, något hemmalaget skulle utnyttja. Titi bröt bollen nästan nere vid egen kortlinje och skickade en snabb boll upp på Pllana, som fick den 20 meter in på egen planhalva men tog den med sig upp till Östers straffområde innan han avslutade kallt lågt i högra burgaveln och gav Brage ledningen.

Brage fortsatte ha mycket boll även efter målet och Söderberg hotade flera gånger, bland annat i 24e minuten när han tvingade Månz Berg att ta ett gult kort för att få stopp på vad som annars kunde blivit ett jätteläge.

Så småningom jämnade spelet ut sig och runt halvtimmen in i matchen hände en hel del. I 29e minuten var Lima på väg genom efter en fin boll från Mortensen men åkte på en hopptackling som nog borde resulterat i en frispark. Två minuter senare fick vi istället en frispark från långt håll som Mattias Pavic lyfte mot bortre stolpen där Mortensen fick mycket yta och kunde placera in kvitteringen distinkt på volley.

Brage lät sig inte nedslås och bara 25 sekunder efter avspark var man nära att återta ledningen när Makasi spelade in till Lundin som avslutade stenhårt från nära håll men Mathias Nilsson höll tätt vid stolpen och täckte ut till hörna. Denna blev dock kostsam när bollen styrdes av en försvarare förbi Nilssons boxningsförsök till en helt fri Hindrikes som kunde trycka in ny ledning för sitt Brage.

Matchen fortsatte svänga och från målet fram till paus var det Öster som styrde spelet och i 37e minuten var vi nog många som trodde det var kvitterat igen. Mortensen nådde inte Nordströms fina boll mot första stolpen men fick stopp på den med en glidtackling, tog sig upp blixtsnabbt och spelade bakåt på Emil Engqvist som knorrade avslutet centimeter utanför det högra krysset.

Efter det hann vi med en nick över av Mortensen innan ett välförtjänt kvitteringsmål kom i 42a minuten. Nordström lyfte en boll mot kortlinjen som Lima nådde och spelade snett bakåt till Hauksson som kunde placera in sitt första Superettanmål i bortre burgaveln.

Efter paus bjöds vi inte riktigt på samma frenesi men det började lovande - redan i 47e minuten spelade Nordström fram till Lima inne i straffområdet, men dennes avslut täcktes ut till en resultatlös hörna.

Sedan hade Öster mycket bollinnehav men kom inte till avslut och nästa farliga läge dröjde till 73e minuten, när Hindrikes gick omkull till synes väldigt enkelt fem meter utanför Östers straffområde - ett läge som Pllana brukar kunna oroa från med sina frisparkar men denna gång skickade han bollen en bra bit över ribban.

Slutet av matchen bjöd på mer kamp än finspel och bara ett fåtal riktiga chanser. I 82a minuten lyfte Nordström in en frispark som en försvarare styrde mot eget mål där viss kalabalik utbröt och Bragemålvakten blev liggande en stund innan spelet kunde återupptas.

Två minuter senare kontrade hemmalaget farligt genom inbytte Siriuslånet Person som satte bra fart, men Manasse Kusu gjorde ett bra cyniskt jobb på att bromsa honom tillräckligt för att Stenberg skulle hinna hem och kunna smälla ut bollen över linjen.

Tre minuter före full tid var vi nära att få se en riktigt snygg kombination när Mujanic stack fram bollen till Magnusson, som direktskarvade vidare in i straffområdet mot Mortensen, men bollen fastnade på en fot innan den nådde dansken.

På den långa stopptiden var Öster nära att jobba fram ett läge i fjärde tilläggsminuten när Mattis Adolfsson nickat fram Isak Magnusson, som tog sig fram fint på sidlinjen och hade både Mortensen och Hauksson med sig inne i straffområdet men inte hann slå in bollen förrän han blev fullkomligt överkörd av brassen Gianini som belönades med kvällens brandgulaste gula kort.

I 96 minuten var sedan hemmalaget nära att skapa en farlig omställning, men inbytte Adolfsson visade imponerande acceleration när han sprang ikapp motståndet och även lyckades få med sig en frispark som skulle bli det sista som hände i matchen.