Mållöst mot Norrby

Publiken hade i viss mån släppts tillbaka in på Visma Arena till dagens match och kämpade bra röstmässigt men bjöds inte på mycket i chansväg. De fick dock se historiens första oavgjorda tävlingsmatch mot Norrby sedan ingendera lag förmått göra mål.

ÖSTERS IF - NORRBY IF 0-0

Publik: 500

Nilsson
Örnblom - Berg - Stenberg
Pavic - Rochester  - Drott - Nordström
Johansson
Westermark - Keene

78' Varmanen (Pavic), Mortensen (Westermark), Engqvist (Rochester)

Mer statistik på förbundets matchsida.

DENIS VELIC OM MATCHEN:

"En tuff match, en fysisk match, med värmen och allt blev det svårt. Det visste vi att det skulle bli  mot Norrby som  är extremt fysiska och spelar väldigt direkt och minimerar misstag i alla delar av spelet.

Vi hade förstås önskat att få till fler chanser framåt, vi har några bra lägen på fasta där deras målvakt på den ena får bollen i ansiktet efter Johns klack och en annan de räddar på mållinjen så vi är ju där och hotar men det är klart vi hade velst skapa fler chanser framåt.

Totalt sett defensivt tycker jag vi gör en bra prestation, håller nollan och tar en poäng. Vi hade önskat tre men nu får vi nöja oss med detta."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Den som kom oförberedd in i matchen mot Norrby hade nog haft svårt att, åtminstone inledningsvis, gissa vilket av lagen som parkerar på Allsvensk direktplats och vilka som svävar oroväckande tätt över det nedre kvalstrecket. Det var nämligen Öster med sitt för dagen återigen förnyade spelsystem (3-4-1-2 eller möjligen 3-4-3 med en mycket släpande anfallare i Calle Johansson) som både ville mest och visade kreativitet.

I tredje minuten kom matchen första chans när Johansson lyfte in en boll framför mål där Månz Berg nådde högst men styrde nicken strax utanför vänstra stolpen.

Calle Johansson låg även - om än mer oavsiktligt - bakom en riktigt bra chans i femte minuten när han tog sig förbi ett par spelare in i Norrbys straffområde, men fastnade på Osmanagic, vars brytning dock studsade ut tillJonathan Drott som på en svår halvvolley fick till ett riktigt farligt avslut tätt utanför högra krysset.

I sjunde minuten visade målvaktslånet från Malmö FF Mathias Nilsson sina bra fötter när han slog en lång boll som studsade metern utanför offensivt straffområde och därefter var James Keene påpasslig när han smett mellan två försvarare och nådde först på bollen, men fick tyvärr inte tillräcklig kraft i nicken för att lura Norrbymålvakten Cajtoft.

Istället skulle Boråslaget vara nära att ta ledningen när man bjöds på ett jätteläge i åttonde minuten. En höjdboll bakåt från Drott blev på tok för kort och när ingen rödblå gick på bollen stack Vukojevic och var ögonblick från att nå den innan Nilsson hann ut och med en akrobatisk spark kunde få undan bollen.

Efter tio lugnare minuter var det Norrby som stod för nästa läge i 17e minuten när en otalt misslyckad passning på Östers mittfält öppnade för en Norrbyomställning med tre man, men dessbättre blev Vukojevic alltför bollkär och gick på eget avslut trots två medspelare i mitten och fick bara ut ett inkast av situationen.

Minuten senare var det desto närmre åt andra hållet när Calle Johansson klev in från vänster och smekte bollen mot bortre krysset, men fick lite för lite båge och kunde se den segla halvmetern utanför.

Efter en inledning där Öster skapade mest kom sedan tjugo minuter där Norrby hade mer boll men utan riktiga lägen. En farlig låg boll efter dryga halvtimmen från vänsteryttern Bergh bakom backlinjen hotade lite, men blev metern för brant för Jobe och kunde plockas av Nilsson.

Fem minuter före paus lyfte Öster in en lång frispark frånn vänsterkanten mot bortre stolpen, där Keene nådde högst och nickade in bollen framför mål men en mittback  kunde tyvärr få huvudet på bollen innan den nådde sin avsedda mottagare och avvärja läget.

ANDRA HALVLEK

Öster inledde bra efter paus och i 48e minuten var det riktigt nära när Nordström skickade en låg hörna som Stenberg skarvade mot Westermark, som nog trodde bollen skulle sitta men fick se Cajtoft göra en jätteräddning.

Efter en pigg inledning tappade matchen rejält i tempo och ett lågt avslut i 53e av Drott som knappast skrämde gamle lagkamraten Cajtoft var, tillsammans med ett misstänkt straffläge tre minuter senare när Vukojevic gick omkull i Östers straffområde, det enda som hände den kommande kvarten.

I 67e minuten var Öster sedan riktigt nära att ta ledningen när Pavic slog en vänsterhörna på westermark vars hårda nick endast med hjälp av en touch av Savolainen stack i utsidan av vänstra krysset.

Östers sista riktigt bra chans kom sedan sju minuter före full tid när en Norrbyspelare gick upp vid första stolpen och skarvade Nordströms hörna perfekt mot bortre krysset men Alexander Salo fanns på plats och kunde nicka undan på mållinjen.

Mer om matchen:

P4 Kronoberg: Östers publik tillbaka på läktarna: "Rysningar på hela kroppen"

Norrbys Robin Strömberg om matchen:

MinBoll: Skönspelet uteblev när Öster klev av mållösa: ”Ingen kan klaga på att vi inte lägger ner jobbet”

MinBoll: En överraskande snabb comeback för Mortensen: ”Trodde jag skulle missa några matcher”

BT: Cajtofts fjärde nolla gav Norrby poäng: ”Han är fantastisk”