Mållöst mot Landskrona

Trots få ändringar kunde laget som stod för jätteinsatsen i tisdags inte följa upp mot Landskrona idag. För andra gången i år lämnar vi Visma arena utan att ha gjort mål, vilket tränare Tufegdzic inte är helt nöjd med.
- Jag tycker vi borde kunnat avgöra matchen på det vi skapar men nu får vi nöja oss med en poäng.

ÖSTERS IF - LANDSKRONA BOIS 0-0

Publik: 2615

Nilsson
Varmanen - Berg - Stenberg - Pavic
Drott - Hauksson
Rodic - Rochester - Kozica
Westermark

Bänk:
Stulic, Adolfsson, Silverholt, Engqvist, Magnusson, Bergmark Wiberg, Zahirovic

68' Bergmark Wiberg (Kozica)
81' Magnusson (Rochester), Silverholt (Varmanen)
86' Engqvist (Drott)

Mer statistik på förbundets matchsida.

TÚFA OM MATCHEN:

Det blev en tuff match med mycket dueller och kamp om andrabollar. Båda lagen vill ha mycket boll men det var svårt på dagens underlag.
Första delen av första halvlek fick vi inte till spelet men sedan tyckte jag vi blev bättre och bättre.
Vi höll i det in i andra och jag tycker vi borde skapat mer där sett till spelet. Vi behöver vara lite hungrigare där, visa mer killerinstinkt.
Sedan kommer det röda kortet och vi får se en matchbild vi sett förut. Laget med en man mer vill för mycket och klarar inte att hålla sig lugna och stänga matchen.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Efter en avvaktande inledning jobbade Öster i 8e minuten fram matchens första hörna, som damp ner framför mål men försvaret kunde rensa.

Öster fortsatte sedan ha mest boll men utan att dominera och framför allt utan att hota riktigt framför mål.

I 18e minuten bjöds så Öster på en chans när en Landskronaförsvarare missade en nedtagning och styrde bollen till Vladimir Rodic, som försökte nå en i stort sett fri Jesper Westermark men då räddade Rapp läget med en påpasslig brytning.

Knappa halvtimmen in i matchen såg gästerna ut att kunna ställa om farligt (även om både Pärson och Jebara såg ut att springa offside), men en riktigt bra brytning av Alex Hauksson inte bara stoppade anfallet utan vann tillbaka initiativet åt Öster.

Efter en jämnare period tog Öster tillbaka taktpinnen mot slutet av halvleken. I 37e minuten rullade Rodic in en boll framför mål för Dzenis Kozica att styra, och denne nådde först men fick avslutet strax till höger om mål.

Tre minuter senare blev det farligt från vänsterkanten efter att Rodic försökt ta sig inåt men försvaret kunde bryta, varpå bollen styrdes ut till Hauksson som avslutade tätt till vänster, ett skott som dessutom strök precis förbi fötterna på en Rodic som nog trodde han var offside och släppte bollen.

På ungefär samma ställe avslutade sedan även Månz Berg tre minuter senare, efter att en höran nickats ner framför fötterna på honom.

ANDRA HALVLEK

Öster skapade en bra chans redan fyra minuter in i andra halvlek, när Rodic stal bollen nere vid kortlinjen och spelade in till Westermark som vände bort Andersson men sedan sprang in i densamme och gick omkull.

I 51a minuten kom så Östers bästa chans dittills, när man efter att ha etablerat spel runt Landskronas straffområde spelade ut bollen till Varmanen, som knoppade in ett fint inlägg precis utanför målområdet där Westermark mötte och såg ut att få bra träff, men inte tillräcklig kraft i nicken och målvakten kunde med visst bekymmer stoppa avslutet.

Än närmre blev det i 55e minuten när Rochester spelade ut bollen till Kozica som lyfte in den framför mål, där Westermark nickstyrde den precis utanför högra stolpen.

Med halvtimmen kvar var det Jonathan Drotts tur att utmana, när Rochester lyfte fram en boll över backlinjen och den vanligtvis defensive mittfältaren kom stormande och tvingade Kaddoura att göra en svettig rusning och styra ut bollen till hörna.

Efter en lång period av Österpress stack gästerna så upp i 63e minuten efter snyggt samarbete till vänster mellan Dahlqvist och Heier men när den förstnämnde levererade in bollen framför mål skickade Egnell avslutet alldeles för rakt på Mathias Nilsson för att störa alltför mycket.

Strax därefter blev det riktigt farligt när Landskrona lyfte in en frispark framför och Nilsson inte fick till rensningen, varpå bollen nickade till en helt fri Heier som på något sätt lyckades skicka avslutet högt över.

I 67e minuten blev det sedan förvirrat efter en Österhörna. Bollen nickades undan långt ut till Varmanen som lyfte fram en bra boll mot Hauksson som fick bra tryck i sin nick och tvingade Kaddoura att göra en bra räddning. På detta följde dock inte den väntade hörnan utan en Landskronafrispark, förmodligen för offside (vilket assisterande signalerade frenetiskt för) trots att en liggande Hedenquist och ytterligare en utespelare upphävde denna.

Fem minuter senare tog sig Rodic fram på egen hand och var nära att lyckas när han från nära håll avslutade lågt och hårt mot första stolpen men Kaddoura fick dit foten och kunde blockera.

Två minuter före full tid kunde Landskrona tagit ledningen, när Diawara slet sig loss från halvplan och såg ut att bli fri, men Stenberg hann ikapp och störde precis tillräckligt för att BoISaren inte skulle få iväg något riktigt avslut.

Innan klockan hann upp till 90 hann inhoppade Emil Engqvist sedan vara inblandad i två riktigt bra lägen. Först avslutade han strax utanför via en skånsk fot på volley på ett inlägg från Pavic och sedan petade han bollen förbi backlinjen på en nednickad långboll och stack själv, men var halvmeter från att nå före Kaddoura på bollen.

I sista stopptidsminuten kunde vi sedan tappat poäng helt när Diawara fick med sig bollen efter en duell mot Stenberg och han och Olsson såg ut att bli helt fria, men en jättelöpning komplett med en tuff brytning av Hauksson stoppade anfallet.