Mållöst i Skövde

Riskminimering var temat för kvällen på Södermalms IP, och med en bra insats av Victor Stulic i mål räckte det för att hålla nollan. Dessvärre gjorde detta att det egna spelet blev lidande och vi fick för första gången på 49 veckor gå av planen (i Superettan) utan att göra mål.

SKÖVDE AIK - ÖSTERS IF 0-0

Publik: 1582

Stulic
Varmanen - Berg - Stenberg - Silverholt
Kusu - Hauksson
Rodic - Kozica - Westermark
Bergmark Wiberg

Bänk:
Nilsson, Pavic, Adolfsson, Rochester Sörensen, Engqvist, Drott, Zahirovic

86' Rochester (Rodic)
89' Adolfsson (Kozica)

Röda kort:
88' Varmanen (två gula)
Mer statistik på förbundets matchsida.

TÙFA OM MATCHEN:

"En svår bortamatch där en poäng nog var rättvist i slutänden.

Det blev en tät match utan många chanser och mycket kamp på höjdbollar och andrabollar.

Vi vill förstås vinna alla matcher men idag får vi ta med oss en poäng och hållen nolla och bygga på det när vi jobbar vidare mot nästa match."

MATCHEN I KORTHET:

Öster föll väldigt djupt ner mot eget mål i sina försök att bemöta Skövdes spel, och  faktum är att första gången det ens kändes farligt i offensiven var på ett Skövdeinkast kvarten in i matchen när Jesper Westermark snodde bollen och var på väg att sticka tillsammans med Tatu Varmanen mot högt stående Skövdeförsvarare, men ett strategiskt taget gult kort av hemmalagets mittback Basic satte effektivt stopp för den möjligheten.

I 26e minuten fick vi se en bra boll från Adam Bergmark Wiberg - som även hade stått för en viktig defensiv brytning minuterna tidigare när Cooper Love försökte spela en väldigt fri Mörk - mot Vladimir Rodic men en försvarare kunde styra bollen i en båge så Rodic kom ur vinkel och lyfte avslutet med en lobb en bit utanför mål.

En som hade mycket att göra med hemmalagets många långa lyft in mot mål var Östers målvakt Victor Stulic, som bland annat gjorde det bra i 40e minuten när han trots mängder av spelare framför mål nådde högst och kunde boxa undan Holméns hörna.

Efter paus var vi nog många rödblå som hoppats på en omkastad spelbild á la senaste bortamatcherna, men det var Skövde som åstadkom mest. Med halvtimmen kvar kom ett av många långa inkast från Friberg - även om Skövde börjat variera mer med korta inkast - och nu satt bollen på Mörk, som nickade precis utanför vänstra stolpen.

Mörk låg sedan bakom nästa farlighet två minuter senare när han tog sig runt till vänster och slog en hård boll i lårhöjd mot Abraham som hittat yta på bortre, men en riktigt bra dykning av Stulic stoppade inlägget och försvaret kunde rensa undan.

Tjugo minuter före full tid fick Öster så till mer eget spel och höll sig kvar längre stunder runt Skövdes straffområde. I 71a minuten spelade man runt bollen bra innan Westermark kunde nicka ner Varmanens inlägg till Bergmark Wiberg, men en tät backlinje kunde täcka ABW:s skott.

I 73e minuten slog Varmanen vad som såg ut att vara en hopplöst hård boll mot kortlinjen, men i det höga västgötagräset dog bollen av och Hauksson hann med en rusning dit innan han med en delikat utsida hittade in till Rodic i straffområdet. Yttern missade dock mottagningen lite och fick bollen för långt ifrån sig, och gjorde nog rätt som inte försökte sticka fram benet när Wallentin kom ångande med en rensning som näppeligen landade på den närmre sidan av järnvägsspåren.

Tre minuter senare fick vi se bra konstruktivt anfallsspel igen när Rodic vinklade fram bollen för Kozica att ta sig in längs kortlinjen men åter igen tog ett lovande anfall slut på Wallentin, som denna gång bara löpte in i bollbanan och stoppade bollen och med den också Kozica.

Därefter tog hemmalaget över mer igen och i 82a minuten fick vi se en ny bra insats av Stulic när Holmén lyfte in vad som nog var tänkt som ett lågt inlägg men nu blev ett lurigt studsande avslut.

När Varmanen sedan i 88e minuten fick sitt andra gula kort fick de kvarvarande minuterna spenderas åt att spela av tiden, vilket underlättades av att domaren bara lagt till två minuter. Vi kunde ändå fått se ett bra läge för Skövde på stopptid när Granath var på väg genom, men Stenberg inte bar gick in och bröt, utan hann ikapp bollen och undvek ett sista farligt inkast.