MÅLLÖS PREMIÄR MOT DALKURD

Öster kunde inte dra nytta av 35 minuter i numerärt överläge, utan fick nöja sig med  ett kryss i årets hemmapremiär.
- Det är en besvikelse såklart utifrån att vi har en man mer, vi har en straff och vi har en nick i stolpen i första halvlek, men å andra sidan är jag medveten om att det kunde gått åt andra hållet också konstaterar Christian Järdler efter matchen.

ÖSTERS IF - DALKURD FF 0-0

Publik: 2460

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - Örnblom - Silverholt
Ljungberg - Silka - Andreasson
Johansson - Kapcevic - Pavic

70' Johannesson (Pavic)
75' Ahrn (Kapcevic)
81' Avdic (Ljungberg)
Mer statistik på förbundets matchsida

JÄRDLER OM MATCHEN:

"Vi går ut och gör en stark start av matchen, första tio tycker jag är jättebra. Vi har ett snabbt passningsspel, vi kommer ner på sidorna och lkommer in i straffområdet den vägen och vi sätter press tidigt.

Sedan mattas vi av och Dalkurd är bättre i mitten av första halvlek, där vi är passiva och sedan avslutar vi första bra. Det vi gör bra i första halvlek är att vi stänger av deras djupledsspel och vi ger inte Tranberg så mycket tid med bollen, det var viktigt.

Andra halvlek blir lite speciell, vi blir en man mer och är inte det första laget som misslyckas med att göra mål då. Dock skapar vi en straff men den mynnar inte ut i mål den här gången.

I andra slits man lite mellan hopp och förtvivlan, vi har många bra anfall som tar oss in i straffområdet men vi träffar inte riktigt rätt idag, får inte inlägget på pannan, insticket rätt eller avslutet på mål. Sedan har vi ett par farliga lägen åt andra hållet, framför allt Awads läge som Robban gör en bra benparad på, så det är lite åt båda hållen.

Det är en besvikelse såklart utifrån att vi har en man mer, vi har en straff och vi har en nick i stolpen i första halvlek - Blomman stenhårt i stolpen, men å andra sidan är jag medveten om att det kunde gått åt andra hållet också.

Dragan är på akuten, förmodligen med en bruten näsa."

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde bra på ett soligt men kylslaget Myresjöhus Arena och i andra minuten jobbade Christian Ljungberg fram matchens första hörna som han sedan själv skickade in mot Dragan Kapcevic, som fanns i bra läge men oturligt fick bollen på armen.

Den första kvarten såg spelet mycket lovande ut och gästerna var näppeligen över mittlinjen. öster skapade dock inga större lägen, en framspelning genom backlinjen i åttonde minuten mot Calle Johansson där försvararen precis hann emellan var det enda som hotade riktigt.

Med dryga kvarten spelad började Dalkurd ta sig in i matchen spelmässigt, men var nära att bjuda på ett jätteläge när en slarvigt slagen hemåtpass blev för lös och Kapcevic var nära att nå den, men en bra utrusning av Dalkurds målvakt Andreas Andersson fixade läget.

Ungefär halvvägs genom första halvlek blev det lite oroligt framför Östers mål när Berger slog ett lågt inlägg som styrdes på ett ben och sånär hittade fram till en väldigt fri Awad, men Robin Malmkvist hann först och kunde plocka bollen.

Efter en period med mycket boll för bortalaget återtog Öster halvtimmen in i matchen initiativet och skapade en bra chans när Fredrik Lundgren nickreturnerade ett inlägg mot Filip Örnblom som stod i bra position men förlorade duellen. halvminuten senare zorroklackade Ljungberg fram bollen till Mattias Pavic som tog sig in mot mål men fick sitt avslut täckt till hörna.

Hörnan satt perfekt på pannan på Örnblom som nickade stenhårt mot krysset men träffade högra stolpen.

ANDRA HALVLEK

Efter en pigg start av andra där Öster snabbt jobbade fram en hörna som Ljungberg försökte pricka på Kapcevic men en försvarare nådde mellan, föll  matchen in i ett ställningskrig utan chanser.

Detta bröts i 55e minuten när Dalkurds McVey drog på sig sitt andra gula och fick stiga ner i omklädningsrummet.

Bara minuten senare såg Öster ut att ta nytta av läget när Ljungberg klev inåt och knorrade bollen, men avslutet stack retfullt utanför bortre stolpen. Fem minuter senare var det nära igen när ett lågt inlägg från Stefan Karlsson styrde på ett ben i en hög båge bort mot Calle Johansson men målvakten var alert och hann dit och kunde boxa undan bollen innan den var inom räckhåll för Österspelaren.

Trots en man mindre skapade Dalkurd i 63e minuten halvlekens bästa chans när  Jasarevic förarbetade snyggt till vänster och skickade in bollen till Awad, som vände bort en försvarare och hade ett väldigt bra läge men Malmkvist gjorde en jätteräddning och fick ut bollen till hörna.

Nu pendlade spelet en hel del, men i 69e minuten höll Öster boll bra runt offensivt straffområde och fick också lön för det när Johansson spelade in bollen till Oliver Silverholt, som revs ner när han skulle vända runt och fick straff med sig.

Straffen togs av Dragan Kapcevic som lade den högt till vänster men fick se målvakten göra en jätteräddning och styra bollen ut till hörna. Oturen upphörde inte där för Dragan, bara någon minut senare skallade han ihop  med en försvarare efter en hörna och tvingades bryta matchen med misstänkt bruten näsa.

Därefter hade Öster mycket boll men kom inte till några lägen förrän i 88e minuten när Stefan K lyfte in bollen och David Johannesson nådde högst, men fick för mycket båge på bollen som styrde över mål.