Målfest avrundade traditionens återkomst

En saknad tradition var tillbaka när Öster inledde försäsongen med match mot länslaget, och den efter omständigheterna stora publiken fick se alla tillgängliga rödblå spelare och bjöds nog på åtminstone någon positiv överraskning. Trots ett föredömligt spelövertag slutade första halvlek 0-0, men efter paus lossnade målskyttet rejält.

ÖSTERS IF - LÄNSLAGET 5-0 (0-0)

1-0 48 Rochester Sörensen
2-0 55 Rochester Sörensen
3-0 66 Brenner Toris
4-0 87 Kozica
5-0 88 Engqvist
Publik: 412

Stulic
Varmanen - Berg - Eklund - Johansson
Kusu - Hauksson
Eriksson - Pavic - Zahirovic
Brenner-Toris

45' in:     Kozica, Magnusson, Rochester Sörensen, Wibrån, Engqvist, Svernfors, Adolfsson, Stenberg, Silverholt, Nilsson
ut:         Eriksson, Pavic, Zahirovic, Hauksson, Kusu, Varmanen, Berg, Eklund, Johansson, Stulic
67'     Zahirovic (Brenner Toris)

TÚFA OM MATCHEN:

"Vi längtade efter att få spela match efter tre veckor av träning. Jag vet hur det är för spelarna att äntligen få spela match och det var bra att kunna ge alla möjlighet att få speltid.

(Med match redan på söndag) får vi se hur killarna känner sig imorgon, det blir rätt tätt och vi kommer att sprida tid på många spelare på söndag också. För mig är det viktigaste nu att alla är hela även efter matcherna.

(Angående kaptensfrågan) Jag har inte tänkt på det så mycket ännu, de har nio veckor på sig att visa vem som ska få ha bindeln. Nu spelar jag med dem som var kapten förra året. För mig spelar det inte så stor roll vem som har bindeln, det viktiga är vem som hörs och leder killarna på planen."

Matchen finns att se i repris på MinBoll för prenumeranter.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK:

Öster hade, som sig bör, ett kraftigt övertag i bollinnehav redan från start men kom inte till några direkta lägen inledningsvis. I 7e minuten fick vi se en fin låg boll från Tatu Varmanen på högerkanten in på Manasse Kusu, men nyförvärvet fick inte med sig bllen förbi siste försvararen och länslaget kunde rensa.

Matchens första rejäla målchans kom istället i 13e minuten när länslaget nickade undan en hörna ut till Östers unge Max Eriksson, som drog till från strax utanför straffomådet och fick någon grad för mycket utåtskruv på en annars fin träff som nu satt stenhårt i högra stolpen.

Efter mycket press från Öster jobbade länslaget i 26e minuten fram sin första chans när högerbacken Charlie Olsson tog sig fram fint på sin kant och lade en bra låg boll in framför mål där Oliver Nedanovski inte kan ha varit många centimeter från att få tårna på den men bollen slank istället ut till inspark.

Tio minuter före paus började Öster rada upp chanser mer frekvent med nickar strax över av Månz Berg och Teo Brenner Toris innan den sistnämnde i 40e minuten stod för matchens bästa chans när han klippte till på volley efter en hörna och länslagets målvakt Victor Jonasson tvingades göra en riktigt bra räddning för att styra bollen ut till hörna.

De sista minuterna av första halvlek stod sedan Alen Zahirovic för två bra chanser när han först nickade i ribban i 45e och sedan två minuter senare vände bort sin mittback men kom ur balans och rullade avslutet en bit utanför vänstra stolpen.

ANDRA HALVLEK

Uppställning andra:
Nilsson
Wibrån - Adolfsson - Stenberg - Silverholt
Svernfors - Engqvist
Brenner Toris - Rochester Sörensen - Magnusson
Kozica

Med tio byten i paus trodde vi nog att det skulle ta en stund innan Öster fick igång spelet efter halvtid, men det tog knappt tre minuter innan vi fick se Emil Engqvist spela ut bollen till Simon Wibrån som slog sitt första av många precisa låga inlägg för kvällen, varpå Marc Rochester Sörensen kom flygande och stötte in ledningsmålet.

I 54e minuten var vi nog många på läktarna som trodde att länslaget kvitterat när deras båda nummer 6 (Nedanovski hade fått sin nummer 9 tryckt uppochner) samarbetade och Gustav Johansson smekte en perfekt boll mellan Östers mittbackar som Nedanovski stack på och styrde, men avslutet gick precis utanför högra stolpen.

Smørrebrødsbutiken på Norra Järnvägsgatan må ha stängt, men danska godbitar levereras fortfarande i Växjö. I 55e minuten högg Rochester påpassligt på en misslyckad nedtagning och drämde upp bollen från straffområdeslinjen otagbart upp i högra krysset i stil med de snyggaste mål vi sett av honom.

I 62a minuten såg länslagets nyss inbytte 15-åring Gustav Fälth ut att vara nära ett jätteläge när han sprang sig helt fri men assisterande vinkade snabbt och reprisen visade att det var en rätt tveklös offside - lite synd då det hade varit spännande att se hur Räppes talang utnyttjat läget.

Länslaget hade nu hittat en andra andning och bara minuten senare tog August Ekelöf en bra löpning på vänsterkanten innan han sökte Avdic med en låg boll in i plan, men John Stenberg hade läst situationen och kunde odramatiskt bryta inspelet ut till inkast.

Öster ville dock annat och i 66e minuten fick vi se ett riktigt snyggt samarbete när Rochester petade bollen förbi en försvarare innan han spelade Dzenis Kozica som klackade vidare till en helt öppen Brenner Toris som kunde trycka in 3-0.

13 minuter före full tid kunde Rochester fått fullborda sitt hattrick, när Engqvist lyfte in en bra boll från distans framför mål och dansken påpassligt smet bakom sin försvarare men fick lite för lite touch med huvudet på styrningen för att lura Schwab i länslagets mål.

Mot slutet jobbade länslaget fram ett par hörnor i sin jakt på en reducering, men dessa förhoppningar grusades abrupt i 87e minuten efter att Wibrån avancerat längs sin högerkant och serverat en perfekt boll in till Kozica som med en styrning upp i nättaket kunde leverera sitt första mål i Östertröjan.

Bara minuten senare kom sedan kvällens sista mål. Dennis Svernfors bröt ett uppspel på offensiv planhalva och spelade Rochester, som rullade bollen till en helt fri Engqvist som kunde trycka in Östers femte mål i högra burgaveln.