Levis mål dagens behållning

Det blev även denna helg ett mål av Jonathan Levi som blev den stora behållningen med rödblåa ögon. Utöver kanonen i 24e minuten stod Öster för ganska fint men ineffektivt passningsspel i första halvlek och efter paus tog gästerna Husqvarna över matchen.

På artikelbilden klipper Jonathan levi in 1-0 från 30 meter.
Alla bilder: Andreas Nilelind/bilderna.it

ÖSTERS IF - HUSQVARNA FF 1-3 (1-0)
1-0 24 Levi
1-1 51 Al-Amari
1-2 65 Dimitrijeviv
1-3 79 Hamidovic

Publik: 413

Malmkvist
Örnblom - Vasilj - Lindblad
Björkén - Crona - Andreasson - Östlind
Levi - Drott
Bajrovic

45' Shaze (Andreasson), Pavic (Örnblom)
58' Örnblom (Vasilj)
64' Johannesson (Bajrovic)
87' Lövdahl (Östlind)

Liverapporteringen finns på twitter @oifmatch. Kompletta trupper på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

Efter ett par bra initiativ av Öster de första minuterna föll båda lagen snabbt in i ett tämligen slarvigt spel som inte ledde nånstans åt någondera hållet.

Efter dryga kvarten började Öster kortpassningsspel se bättre ut, och i 18e ledde det fram till att Jonathan Levi spelade fram namnen Drott, som togs hårt på sin väg genom försvaret och fick frispark med sig. Denna försökte Admir Bajrovic placera nere vid högra stolpen, men Husqvarnamålvakten Harrysson hann ner och kunde styra ut försöket till hörna.

Denna i sin tur ställde till viss oreda när målvaktens boxningsförsök damp ner på straffområdeslinjen men den resulterande nicken styrdes utan bekymmer undan av försvaret.

Fem minuter senare kom så Östers ledningsmål, och överraskade de flesta. Levi såg ut att driva bollen inåt från vänster när han upptäckte att bortre burgaveln var öppen och pricksköt in bollen i högra krysset från dryga 30 meter.

Efter målet fick hemmalaget mer fart, och bjöd på bland annat en fin nedbröstnimng av Östlind på en lång crossboll som mynnade ut i ett inspel mot Bajrovic som försvaret kunde rensa och minuten senare bra jobb av Andreasson till vänster där han sprang sig fri, men inlägget gick några decimeter över skallen på Bajrovic. Dessutom hade Björkén och Levi under de kommande fem minuterna låga hårda avslut som tvingade målvakten till bra räddningar.

Någon minut före paus fick vi även se en offensiv räd av Filip Örnblom, som efter en bra brytning nästan nere vid eget straffområdet tog löpning med bollen norrut och till slut fick en lyftning över backlinjen in i straffområdet i retur på ett väggspel, men tappade tillräckligt med fart på att ta sig runt försvaret för att Harrysson skulle hinna precis före och lägga beslag på bollen.

ANDRA HALVLEK

Öster hade andra halvleks första anfall, där Drott fick bollen från Levi och avslutade hårt men en bit över, men sedan tog gästerna över. I 50e minuten var Hamidovic på väg in i straffområdet men föll precis utanför, och den påföljande frisparken utnyttjade man väl. En spelare tryckte omkull Robin Östlind och Al-Amari slog bollen exakt i luckan som uppstod  in i högra burgaveln.

Några minuter senare kom nästa bakslag, när Mario Vasilj fick ont efter en närkamp, och för säkerhets skull klev av. Detta ledde till en ovan trebackslinje komponerad av Pavic-Lindblad-Örnblom, och medvetet eller ej sjönk resten av laget hemåt.

Minuterna runt 64e blev intensiva. Först skapade Husqvarna ett bra anfall till vänster som såg oroande ut. Björkén bröt detta och hittade upp med en bra boll mot Drott, som hade med sig Levi men blev brutalt nedryckt medelst kragryckning och fick frispark med sig. Denna ledde dessvärre till en omställning där Dimitrijevic till slut kunde rulla in 1-2 bakom Malmkvist nere vid högra stolpen.

Malmkvist fick göra en fin räddning minuterna senare när Karlefjärd avslutade rappt mot vänstra krysset, ett skott som Östermålvakten kunde plocka.

Elva minuter före full tid kom så spiken, när Husqvarna snabbt ställde om och Karlefjärd spelade inåt till Al-Amari. Dennes avslut täcktes av en försvarare men returen dunkade Hamidovic via ribban och marken upp i nättaket till 1-3.

Sent skulle Öster vakna och de sista tio minuterna jagade man bättre och hade bland annat ett avslut från Östlind där målvakten släppte retur men sedan hann snappa upp bollen precis innan Johannesson hann dit med foten. Några direkta hot hade man dock inte och gästernas seger var odiskutabel.

Gästernas kvittering kom på en till synes väl inövad variant där muren undanröjdes effektivt.