Lagkaptener för säsongen 2024

Huvudtränare Martin Foyston har utsett den nya kaptenuppsättningen inför kommande säsong.

Under januari lämnade vår tidigare lagkapten, Månz Berg, efter totalt 13 säsonger i föreningen. Nu står det klart vem som tar över kaptensbindeln för Östers IF och vilka som kommer att leda laget ut under säsongen 2024.

Vladimir Rodic, som gör sin tredje säsong i Öster, blir vår lagkapten för 2024. Vicekaptener blir Adam Bergmark Wiberg, även han inne på sin tredje säsong i föreningen, och Ivan Kricak som anslöt laget i somras valde nyligen samtidigt som Rodic att förlänga sina kontrakt med två ytterligare år.

Foyston om sina val och vad kaptenskapet innebär:

- Vi strävar efter att skapa en miljö och kultur där spelare aktivt tar ansvar för sin individuella utveckling och prestation. Vårt främsta fokus är att bygga en samlad ledargrupp, där varje spelare har en avgörande roll i att driva hela laget framåt. Vårt mål är att etablera en sammanhängande och stödjande kultur inom gruppen. För att uppnå detta måste vi tillsammans vara fast beslutna om att driva laget framåt i samma riktning.

Våra lagkaptener bär det avgörande ansvaret för att stärka våra kärnvärden och identitet som förening och lag, både på och utanför planen. Vi har fullt förtroende för deras förmåga att upprätthålla dessa principer och är övertygade om att deras ledarskap kommer att bidra betydande till lagets övergripande prestation och som sammansvetsad grupp.

Spelartruppen med uppdaterade tröjnummer finns här.