Kryss mot GAIS i sista innematchen

I en träningsmatch utan mycket skönspel kryssade Öster mot GAIS, och tränare Christian Järdler känner att inget av lagen visade upp sig från sin bästa sida.
- Ska man hitta något positivt är det att vi hämtar upp underlägen två gånger och inte viker ner oss utan jobbar för varandra. Sedan ser man att det är två trötta lag, det här är inte den fotbollen vi vill stå för.

ÖSTERS IF - GAIS 2-2 (1-1)
0-1 9 Westermark
1-1 31 Bajrovic
1-2 65 Westermark
2-2 70 Bajrovic

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlson - Silverholt
Johansson - Drott - Silka - Helg
Bajrovic - Johannesson

44' Pavic (Silka)
46' Vasilj (M Karlsson), Fuhre (Johannesson), Ericsson (Johansson)
73' Andreasson (Silverholt), Avdic (Bajrovic)

JÄRDLER TYCKER:

Vi får en riktigt katastrofinledning, inte bara att vi släpper in mål men vi är inte riktigt där. Vi får vara glada att det kom nu och lära oss av den läxan hur illa det kan gå. Sedan äter vi oss in i det och det är rätt jämnt, någon period minut 25 till 35 tycker jag vi är riktigt bra och skapar en del.

Det som är positivt är att vi hämtar upp underlägen två gånger och inte viker ner oss utan jobbar för varandra. Sedan ser man att det är två trötta lag, det här är inte den fotbollen vi vill stå för. Men idag var det så och jag visste om det innan, vi har inte tränat för att spela match utan haft en tuff vecka och nu får killarna en ledig helg.

Vi hade planerat att göra mycket byten och jag kollade med de som var kvar hela matchen och de ville spela vidare. Det var kul att se att Simon som har en sån explosiv stil orkade, och ja Stefan är ju Stefan - han hade kunnat spela en match till direkt efter.

Vi gjorde två byten tidigare än vi hade tänkt, Liridon fick gå ut och haltade lite men jag tror inte det är någon fara med honom och Calle bytte lite tidigare än tänkt för säkerhets skull.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Efter flera matcher där Öster bjudit på mycket bra inledningar fick vi se motsatsen på fredagkvällen. Hemmalaget kom helt fel in i matchen mot GAIS och redan i andra minuten kunde det blivit farligt när en crossboll nådde ut till gästernas högerkant där Harvey dessbättre inte kunde hålla ner volleyn utan skickade avslutet högt över.

Efter en frispark i bra läge i femte minuten som Lindberg slog några meter till vänster kom ändå ledningsmålen i nionde minuten. Ett inlägg från höger nådde en alldeles för fri Jesper Westermark som kunde placera in bollen med pannan.

Efter målet vaknade Öster till och bara minuterna senare vann Stefan Karlsson boll bra på mitten och spelade Admir Bajrovic, som slog en fin boll fram för David Johannesson att springa på men David fick inte kontroll på bollen som stack ut över kortlinjen.

Därefter hann Oliver Silverholt med ett hårt skott strax utanför vänstra stolpen innan det i 21a minuten hettade till ordentligt framför förre Östermålvakten Alexander Nadj i göteborgarnas mål. Först sprang sig Simon Helg fri på en bra höjdboll och avslutade stenhårt men på Nadj. Senare i samma anfall var det ännu närmre när Calle Johansson sköt i stolpens insida men returen stack till en GAIS:are som kunde rensa.

Nu hade Öster vittring och i 31a minuten kom också utdelningen. Ett inkast in bakom backlinjen nådde Silka, som prickade in bollen i mitten där Bajrovic snyggt kunde styra in kvitteringen.

Fem minuter senare såg det lovande ut när Johannesson trots en ful satsning (som renderade gult för förövaren Grozdanic) få iväg en bra boll längs högerkanten till Bajrovic som vek inåt och avslutade halvmetern utanför vänstra stolpen.

ANDRA HALVLEK

Efter paus kunde det börjat lysande när Bajrovic nåddes av en förlupen boll vid bortre stolpen men han fick inte till avslutet och bollen gick rakt på målvakten. Därefter gick det en kvart utan att något nämnvärt hände innan Stefan Karlsson knappa timmen in i matchen tog sig runt fint längs kortlinjen och lyfte in bollen framför mål, där den dessvärre rensades av en försvarare.

Minuten senare slog Lars Fuhre en bra boll fram på Helg som vände bort sin försvarare innan han rullade bollen in i mitten men även denna gång kunde försvaret rensa. Strax därefter blev det farligt åt andra hållet när Lindberg tog sig in i Östers straffområde men avslutet stack metern utanför vänstra stolpen.

I 65e minuten drog Öster på sig en olycklig frispark som Svahn lyfte in fint över försvaret där Jesper Westermark dök upp och klippte in ett nytt ledningsmål på volley.

Öster nötte dock på och strax före 70e minuten borde man kvitterat när Silverholt slog en bra boll fram på Fuhre som spelade in till Bajrovic vars avslut tyvärr stack en bit över mål. Minuten senare revanscherade han sig när Karlsson rullade in en boll från höger som Bajrovic kallt styrde in till 2-2.

Med knappa kvarten kvar var GAIS nära att återta ledningen när ett bra inlägg från högerkanten hittade en anfallare som tryckte bollen på volley mot första stolpen men Malmkvist stod för en mycket bra räddning och kunde styra undan bollen. Någon minut senare bjöd inbytte Victor Ericsson på en suverän långboll fram på Helg, som sprang genom backlinjen men blev tillräckligt störd av densamma för att inte få till avslutet som gick på Nadj.

Resten av matchen bjöd inte på mycket men i sista minuten uppstod lite tumult när Pavic blev nersprungen i straffområdet och ville ha straff men domaren signalerade för att spela vidare.