Kryss i en tuff match över fyra perioder

Dagens träningsmatch mot isländska KA Akureyri slutade 1-1 efter 4 x 30 minuters fotboll i solskenet.

De yttre förutsättningarna var fantastiska när Östers IF och KA Akureyri drabbade samman på Pinatar Arena. Solsken och 22 grader i luften och därtill en fantastiskt fin gräsmatta. KA som förra året slutade på en andraplats i den islänska ligan började bäst och Öster fick jaga mycket boll under de första minutrarna. Men efter en 7-8 minuter fick Öster grepp på motståndarna och var resterande del av den första perioden var Öster det klart spelförande laget. Mittbacksparet Berg/Stenberg var återförenade och såg stabila ut tillsammans och på mittfältet såg Kusu och Ljung bekväma ut i varandras sällskap.

Starke Hedlund som började matchen som högerback flyttade inför den andra perioden in som mittback och Stenberg genomförde ett planerat byte. Längst fram fanns för dagen Niklas Söderberg. Just Söderberg hade också periodens absolut hetaste målchans efter att Rodic brutit igenom på kanten och fint serverat Söderberg inne i slottet men målvakten stod för en kvalificerad räddning på ett avslut från nära håll.

Inför den tredje perioden så bytte Öster hela startelvan och vi fick se massor av unga egna produkter på plan. Efter 68 minunter fick KA sin första hörna och då small det till bakom Stulic i målet direkt efter en nick från nära håll. Trots att både Magnusson och Bonnah hade fina chanser till kvittering så var det underläge inför sista perioden.

I den 95:e matchminuten så kom så kvitteringen. Ett fint inlägg från högerkanten av Tatu nickades säkert i mål av André Gustafsson och de sista 30 minutrarna skulle handla mycket som nyss nämnda Gustafson. För med tio minuter kvar av matchen fick Öster straff och Gustafsson stegade fram men sköt över. Fem minuter senare kommer chansen till revansch då han blir frispelad en bit in på offensiv planhalva men målvakten kommer ut och gör en bra räddning. Sista minutrarna ligger Öster på för ett segermål men några mer mål blir det inte idag. Matchen slutar 1-1 och nu återstår två dagar av träning innan hemresan till Sverige.