Julkort från Jens Magnusson

Östervänner,

Vi kan snart lägga ännu ett speciellt år bakom oss. Vi inledde året med tuffa restriktioner och tomma läktare. Vi fick uppleva en vändpunkt under sommaren när fotbollspubliken äntligen kunde välkomnas tillbaka till arenorna igen. I veckan blev vi dock tydligt påminda om att pandemin inte på något sätt är över än. Tyvärr tvingas vi att ställa in LF-cup även detta år. Såklart ett tufft besked för föreningen då turneringen utgör en viktig inkomstkälla för oss men framför allt ett tufft besked för alla barn och ungdomar som längtat och väntat på att få spela fotboll tillsammans i Tipshallen igen.

Ute på Visma Arena har vårt kära Östers IF spelat klart för året. Det var en säsong som gick lite i vågor. Vi startade starkt, hamnade i en lite tyngre period och avslutade sedan på ett fantastiskt sätt. Vi räckte inte hela vägen fram till en kvalplats i år men målsättningen är glasklar. Vi ska ta oss tillbaka till finrummet som heter Allsvenskan. Den plats där föreningen hör hemma.

Men Östers IF är så mycket mer än ett fotbollslag i Superettan. Få saker ger mig en sådan energi och glädje som att gå ut på arenastadsområdet en sommardag och se alla våra ungdomslag i full träning och få saker får mig att känna en sådan stolthet som när jag besöker Nattfotbollen i Tipshallen på fredagskvällarna. Det är helt fantastiskt att se över 250 barn och ungdomar i olika åldrar och med olika bakgrund spela fotboll och umgås tillsammans. När jag var med och startade upp arbetet med Öster i Samhället 2014 så trodde jag aldrig att det skulle kunna utvecklas till något så starkt och betydelsefullt för så många som det är idag. Nattfotbollen, kvartersfotbollen ute i bostadskvarteren, gymträningen för tjejer på fredagskvällarna, parafotbollen för barn och ungdomar med en funktionsvariation och mycket annat. Vi älskar fotboll, men vi älskar människan lite mer.

Jag hoppas att ni haft tillfälle att besöka nya restaurang Östergatan som vi sedan oktober tillbaka driver i egen regi. Anders har tillsammans med personalen skapat en härlig miljö med stans bästa lunch och vassaste konferensmöjligheter. Allt i en härlig fotbollsmiljö. Självklart är detta också den naturliga mötesplatsen innan matcherna. Det fina är också att pengarna från varje lunch, varje konferenstimme och varje företagsevent går rakt tillbaka till Östers IF. Ett utmärkt sätt att stötta föreningen är att tänka på oss när ni planerar era event, konferenser och möten.

En annan nyhet jag är väldigt stolt över är att vi från och med 2022 även kommer att ha en flickverksamhet inom föreningen. Vi vill helt enkelt skapa så bra förutsättningar som möjligt för både pojkar och flickor som vill spela fotboll. Detta tror vi kommer att stärka flickfotbollen och på sikt även damfotbollen i Växjö och vi ser nu fram emot att se både pojkar och flickor i den vackra röd-blåa tröjan framöver.

Vi har nu satt vår nya tränarstab på plats och vi har fått en trio som precis som övriga organisationen kommer att göra allt för att vi ska lyckas med våra sportsliga målsättningar. Lagbygget pågår för full och även om Vito kanske inte hinner med några julklappar innan julafton så kommer vi att stå starka när transferfönstret stänger nästa år.

Slutligen vill jag be er alla med röd-blått hjärta att tänka på Östers IF även vid jultider. Vi påverkas fortsatt kraftigt av pandemin och det senaste exemplet är att vi tvingas ställas in LF-cup. Många hör av sig till mig och vill vara med och stötta föreningen. Alla bidrag är välkomna, stora som små. Vårt swishnummer är 123 084 58 91. Ditt bidrag möjliggör för oss att fortsätta satsa på alla våra olika verksamheter och nå vårt slutmål. Att bli en Allsvensk klubb på alla plan. Tack för ert stöd!

Önskar er alla en God Jul och ett Gott Nytt År!

Jens Magnusson

Klubbdirektör