Julbrev från klubbdirektören

Östervänner,

Ett fotbollsår går snabbt och det har blivit dags att summera 2022 och samtidigt blicka fram emot 2023. När jag stänger ögonen och tänker tillbaka på 2022 så är det främst bilder från kvalmatcherna mot Varberg som kommer till mig. Jag ser en hel kortsida på Visma Arena som hoppar tillsammans och jag ser en fullsatt bortasektion i Varberg som står kvar och hyllar sitt lag efter matchen trots förlust. År 2022 var året när vi förlorade ett kval men vann en stad. Med de bilderna på näthinnan skall vi gå starka in i 2023 och gör allt för att Visma Arena skall bli en Allsvensk arena igen. Det förtjänar den, det förtjänar föreningen, det förtjänar staden och det förtjänar framför allt alla våra supportrar.

En allsvensk kvalplats var ett stort steg framåt. Faktiskt det bästa sportsliga resultatet på 10 års tid. Vi blev därmed topp tre vilket var målsättningen som vi satte upp inför säsongen. Vi har också sagt att vi ska bli bättre för varje år. Den målsättningen i kombination med årets resultat gör nästa års målsättning väldigt klar. Det är en tuff målsättning och Superettan är en tuff serie. Men vi tror på oss själva och kommer att göra allt vi kan för att infria den.

För vår Akademi så var 2022 ett riktigt bra år på många sätt. Vårt U21-lag gick till final där IF Elfsborg till slut blev för svåra, men det är många spelare som visat framfötterna här under året och som nu knackar på dörren till A-truppen. Tre egna spelare skrev också efter säsongen på lärlingskontrakt med föreningen. Vårt P19-lag gjorde en fantastisk säsong som slutade på en 4:e plats i P19-Allsvenskan och vårt P17-lag tog det viktiga klivet upp i P17-Allsvenskan. Därmed är vi som ensamt lag i Småland representerade i dessa serier. En annan sak som sticker ut är att vi under året startade upp vår flickverksamhet och 25 förväntansfulla tjejer som blir vårt första renodlade flicklag 2023 väntar nu på att träningen äntligen skall dra igång igen.

Vi kan också konstatera att vi kommer att landa på en omsättning på runt 50 miljoner i år vilket är en kraftig ökning jämfört med de senaste åren. Detta är en kombination av flera saker. Vi har växt på marknadssidan med drygt 25%, vi har växt i matchdagsintäkter (publikintäkter, kioskintäkter, souvenirintäkter mm), vi har växt när det gäller spelarförsäljning och vi har nu också en väl fungerande restaurang- och konferensverksamhet på arenan. Sedan vi tog över driften av Östergatan i egen regi under hösten 2021 så har vi haft en fantastisk utveckling. Östergatan är nu för första gången en restaurang som tillför värde till föreningen. Inte bara i ekonomiska termer utan också till vårt varumärke. Vi har nu en produkt vi kan vara väldigt stolta över här.

Något som vi också är stolta över varje dag är Öster i Samhället. Vi har under många år byggt upp en verksamhet som gör skillnad på riktigt varje dag för väldigt många människor. För dig som undrar vad jag menar så kan jag rekommendera ett besök i Tipshallen kl 21 en fredag. Då samlas 350 barn och ungdomar med olika bakgrund för att spela fotboll eller bara umgås med varandra. En viktig fristad för väldigt många ungdomar i Växjö. Men Öster i Samhället är så mycket mer än Nattfotbollen. I år har vi exempelvis genomfört projektet Sida vid Sida där vi besökt klasser i mellanstadiet och haft högläsning ur en kapitelbok och samtidigt pratat om värdegrund och kamratskap. Ett väldigt lyckat projekt som vi kommer att fortsätta med under nästa år tillsammans med mycket annat.

Två fokusområden inför året var vårt nya företagsnätverk, Österfamiljen, samt media & kommunikation. Österfamiljen har haft ett riktigt fint år tillsammans där olika frukost- och lunchträffar blandats med golf- och paddeltävlingar samt olika evenemang tillsammans. Vi åkte exempelvis på en uppskattad bortamatch tillsammans och till årets julavslutning på Östergatan så hade vi över 100 samarbetspartners på plats. Jag hoppas att ni alla tagit del av vår mediala satsning Öster Inifrån där ni får följa med Öster bakom kulisserna och in på livet. Detta fick ett väldigt starkt genomslag och jag är glad att kunna meddela att det är en satsning som kommer att fortsätta även under 2023.

Jag kan också glädja alla medlemmar med att vi kommer att gå ut ur året ekonomiskt stärkta. Att ha en ekonomi i balans är lika viktigt som självklart för Östers IF. Samtidigt som vi jobbar hårt för att växa i alla våra verksamheter och få ut så mycket fotboll vi bara kan ur varje krona så skall vi bygga en förening som står sig stark över tid. Jag är glad att vi kommer att stärka vårt egna kapital ytterligare med årets fina resultat och står starkt rustade inför framtiden.

Avslutningsvis vill jag komma med några uppmaningar. Bli medlem i föreningen, det är medlemmarna som är Östers IF, och köp årskort. Utan publiken är vi ingenting och den resan som vi nu vill göra kan vi bara göra tillsammans! Men bli också medlem i East Front. Vår officiella supporterklubb som verkligen står upp för laget varje dag och är en väldigt viktig del av föreningen.

Till slut vill jag be alla att minnas att Julen skall vara gemenskapens tid. Tyvärr är den inte det för alla. För att dra vårt strå till stacken så kommer vi att ha extratillfällen med Nattfotbollen både den 23 december och den 30 december. Vill du vara med och möjliggöra denna viktiga verksamhet och vår strävan att Öster skall vara en förening för alla så är vi väldigt tacksamma för all hjälp vi kan få. Swisha gärna ett bidrag, litet som stort, till 1230 84 58 91, och märk insättningen med Samhällsfonden.

God Jul och Gott Nytt år!

Jens Magnusson

Klubbdirektör