Jesper Jansson blir sportsligt ansvarig i Östers IF

Östers IF och Jesper Jansson Club Consulting AB har tecknat ett avtal som innebär att Jesper kliver in i rollen som sportsligt ansvarig i föreningen. Uppdraget innebär både ett helhetsansvar för den sportliga verksamheten och att vara del i ett större strategiskt arbete med att utveckla den sportsliga verksamheten i föreningen.

Östers styrelse genomför för tillfället ett större strategiarbete där bland annat föreningens nya verksamhetsplan ska fastställas.

- Jesper kommer med sin kunskap och erfarenhet att vara en viktig del i det strategiarbete som vi nu genomför där bland annat föreningens framtida sportsliga inriktning ska fastställas, säger föreningens ordförande Jonas Karlsson.

Rollen innefattar även ett fullt sportsligt ansvar vilket inkluderar bland annat truppbygge och ledartillsättning inom elitverksamheten och att bygga vidare på den utveckling som föreningen haft inom spelarförsäljning under de senaste åren.

- Jesper är en av de mest meriterande sportcheferna inom svensk fotboll och har även internationella erfarenheter på hög nivå. Han kommer dessutom från trakten och har hjärtat på rätt ställe. Med honom i föreningen skapar vi möjligheten att ta nästa steg, både sportsligt och organisatoriskt, säger föreningens klubbdirektör Jens Magnusson.

Jesper tillträder sin nya roll omgående och ser fram emot att återvända till föreningen han representerade som spelare under åren 1988 – 1993.

- Att efter 30 år få chansen att komma tillbaka till Öster och få bidra till den fortsatta sportsliga utvecklingen och inriktningen av Östers strategi känns väldigt inspirerande. Jag har min bas och fostran här och ser stor potential och möjligheter i Öster, regionen och människorna här. Förutom det direkta ansvaret för den sportsliga utvecklingen ska det bli kul att vara med att utveckla klubben även på andra plan. Det ska bli väldigt roligt att få sätta i gång och jobba.

En längre intervju med Jesper kommer att publiceras under morgondagen i ett avsnitt av Öster Inifrån.