Jens Magnusson ny klubbdirektör och VD för bolagen

Jens Magnusson har anställts som klubbdirektör för Östers IF samt VD för koncernbolagen Öster Arena AB samt Fotbollsfastigheter i Växjö AB.

Rollen som klubbdirektör och VD utses av styrelsen och Jens tillträder sina nya befattningar den 22 mars 2021. Vi är tacksamma för att Jens har accepterat uppdragen och att han väljer att åter ansluta till föreningen. Jens kommer genom sin gedigna och mångåriga erfarenhet avseende elitfotboll och ledarskap att bidra till fortsatt stark utveckling av Östers IF och föra klubben framåt på såväl kort som lång sikt.

Jens Magnusson:

- "Jag är stolt och glad över förtroendet och det känns fantastiskt inspirerande att få komma hem till Öster och Visma Arena. Jag har haft fyra fina år i Norrköping men nu ser jag fram emot att fortsätta att bygga ett starkare Öster, på och utanför plan, med den långsiktiga målsättningen att bli en Allsvensk klubb på alla plan."

Jens kommer närmast från en motsvarande befattning inom IFK Norrköping där han varit klubbdirektör och VD för föreningens olika bolag. I grunden är Jens utbildad civilekonom med examen från Växjö Universitet och har tidigare arbetat som revisor på KPMG, som CFO på WILO Nordic AB och som klubbchef för Östers IF under perioden 2014 - 2015. Jens har idag hunnit bli 39 år och är sedan flera år tillbaka bosatt med sin familj i Växjö.

I anslutning till att Jens tillträder sina befattningar övergår nuvarande verksamhetschef Peter Wibrån till en ny roll inom organisationen genom att bli akademichef. Utöver akademichefs-rollen så kommer Peter även ha ett ansvar som sportslig koordinator, samt bistå Jens i hans uppdrag som klubbdirektör. Peter kommer med sin erfarenhet som elitspelare och ledare samt kompetens bidra till att föra klubbens akademi- och ungdomsverksamhet framåt.

Peter Wibrån:

- "Det har varit fantastiskt roliga, jobbiga, lärorika, utmanande och givande år som verksamhetschef. Jag tycker att vi alla tillsammans har gjort ett otroligt bra arbete under de senaste åren. Vi har tagit stora steg under de här åren, både sportsligt och organisatoriskt. Genom att anställa en klubbdirektör så tar vi nästa steg i att utveckla föreningen för att nå målet att bli en stabil Allsvensk förening. Jag går nu tillbaka till en ”nygammal” roll som innebär ett ansvar för att utveckla vår Akademi och ungdomsverksamhet men även vara en del i utvecklingen av elitverksamheten. Jag ser också fram emot att återigen samarbeta med Jens Magnusson, vi hade ett mycket bra samarbete senast Jens var anställd i Östers IF."

Peter Wibrån har innehaft ansvaret som verksamhetschef för Östers IF sedan 2018 och har en bakgrund som elitfotbollsspelare på högsta nivå (bland annat med spel i Tyska Bundesliga), men har också haft flera andra ledande befattningar inom föreningen sedan tidigare.

Organisationsförändringarna skall bidra till att stärka Östers IF för att uppnå målsättningarna att åter etablera föreningens representationslag i Allsvenskan samt att föreningens ungdoms- och akademiverksamhet skall vara en av de främsta i landet.

Kontakt:

Jonas Karlsson 073-600 74 81