Intervju: Christian Järdler efter den första halvan av säsongen

Efter ett genomfört träningsläger i Ronneby så tog vi en pratstund med manager Christian Järdler om första halvan av säsongen, känslan efter ett kortare uppehåll och vad fokus ligger under kommande veckor.

Åter tillbaka i träning för truppen, vad har du fått för känsla på truppen efter dryga 10 dagars ledighet?

- "Skönt att få vara ute på fotbollsplanen igen, det är det roligaste stället att vara på. Jag har fått tillbaka killar som laddat om, är fyllda med energi och vill framåt. Vi har tränat på bra i 7 dagar och det har alla klarat så de har behandlat ledigheten på ett klokt sätt."

Vad har fokus legat på under dem första träningarna i veckan?

- "Vi har fokuserat på att stegra belastning och få till något riktigt tufft pass. Taktiskt har vi varierat spel i olika storlekar med mönsterträning samt en del försvarsspel. Vi har också gnuggat spelarna individuellt utifrån deras positioner och Ottosson har drivit några anfallsövningar med fokus på avslutsfasen."

Hur är den fysiska statusen på killarna? Är alla i full träning?

- "Alla tränar 100% utom Stefan K som behöver lite tid för att få sitt knä "ready to go” igen."

Har ni hunnit summera vårsäsongen och i så fall vad tar ni med er in till hösten?

- "Ja det har vi gjort. Vårsäsongen var kortare än vad hösten kommer bli. Vi har 17 seriematcher kvar samt en cupmatch mot Karlskrona. Vi har analyserat delarna av spelet kopplat till hur vi vill att de ska vara och kommit fram till en del svar som vi gjort om till fokuspunkter under hösten.

Christian fortsätter: "En del är att vi fortfarande producerar för lite på fasta situationer, en annan del är såklart målskyttet som vi måste förbättra. Sen är inte svaret så enkelt som att bara säga att vi ska gör fler mål, utan hur ökar vi chanserna att göra fler mål och där söker vi tydligare signaler, beslutsammare löpvägar samt ökad timing m.m. Vi är svårslagna och vi ser att vårt försvarsspel förbättras mycket detta året, framförallt det låga försvarsspelet på egen halva, dock vill vi vinna lite mer boll högre upp igen."

Övergångsfönstret öppnar den 15 juli och det har redan hunnit bli ett nyförvärv i form av Benjamin Tannus, kan vi förvänta oss fler förändringar under kommande veckor?

- "Benjamin har kommit in bra i gruppen och är i fasen att suga in så mycket av våra idéer han kan och lära känna vår fotboll och sina medspelare. Han har egenskaper som passar in hos oss och det ska bli roligt att hjälpa honom utvecklas här."

På frågan om vi kan förvänta oss fler förändringar under kommande veckor blir svaret: "Ja, det är nog troligt."

Ett fyra dagar långt träningsläger väntar i Ronneby under veckan, ger det er möjlighet att arbeta på något mer specifikt i spelet?

- "Vi är ju i ett läge där det stora i vårt spel fungerar bra. Spelarna är trygga i vår fotboll och vi ser i matcherna att vi matchar alla lag spelmässigt. I en övervägande majoritet har vi initiativet och styr spelet så vi jobbar med detaljer och belyser vissa delar som vi ska göra bättre."

Efter lägret väntar match återigen i Superettan då vi gästar Örgryte på Gamla Ullevi, vad förväntar du dig av den matchen?

- "Att vi visar att vi är bra förberedda och går ut och kör med målsättningen att vinna matchen. Vi vill vara framåtlutade och offensiva Men disciplinerade och kloka i vår balans. Örgryte är ett bra lag med många äldre spelare som är stabila i prestation och så spets framåt med Ludwigsson, Nilsson och Ailton, så det är en tuff bortmatch som väntar."

Slutligen vad går du in med för tankar inför den andra delen av säsongen?

- "Att aldrig sluta utvecklas som tränare, spelare och lag. Att vi jobbar hårt för att bli bättre och behåller vår riktning och vår identitet men samtidigt kräver lite mer av varandra. Vi kan inte göra exakt samma saker under hösten och förvänta oss ett annat resultat så vi behöver skruva och vässa på de detaljer som kan bli avgörande samt att vi klarar av att våga vara cyniska och stänga matcher."