Inför: Umeå Södra - Östers IF

Slutspurten är här i Elitettan och för Östers IF väntar i helgen bortamatch mot Umeå Södra. En tuff uppgift för östertjejerna som spelar för nytt kontrakt i serien.

- Träningsveckan har varit mycket bra, fokus på att tekniskt och taktiskt avsluta. Göra mål! Bra tempo och positiv inställning, säger östertränaren Marie Bengtsson.
- Som ”grädde på moset” fick vi, på vår onsdagsträning, ett personligt inspirationsmöte med förbundskaptenen Pia Sundhage, härliga och positiva ord om möjligheterna att lyckas! Spelarna fick även möjlighet att lyssna på Pias föreläsning i Konserthuset, där det tidigare mötet förstärktes!

Hur ser du på Umeå som motståndare?
- Alltid respekt för motståndare, vårt vårmöte var bra, då vi spelade oavgjort mot dem på hemmaplan. Den känslan tar vi med oss.

Vad måste Östers IF göra för att besegra just Umeå? Detaljer?
- Mål! Neutralisera deras målgörare Therese Kapstad, vinna innermittfältet och att kantspelet med Emma Unkuri och Anna Hjälmkvist fungerar lika bra som senast mot Kvarnsveden.

Omöjligt att inte prata om tabelläge, märks det på tjejerna att det är viktig match?
- Vi har en skön, positiv och lagom avslappnande känsla i truppen, vi har många positiva saker att ta med till matchen mot Umeå, senaste matchen mot Kvarnsveden var det bästa offensiva spelet detta året, bra träningar i veckan, inspirationsmötet med Pia och att vi fortfarande har som högsta mål att klara elitettan-kontraktet.