Inför Trelleborg borta: Tufa vill se karaktär

Öster åker under morgondagen söderut för att möta Trelleborgs FF. En viktig match för båda lagen som vill haka på i toppstriden och skaffa sig en bra position inför det kommande uppehållet.

Östers fina trend med tre raka segrar på bortaplan bröts förra helgen i Örebro som vann en jämn med med 2-1. I torsdags ställdes Öster på Visma Arena mot nästa lag som förra året spelade i Allsvenskan. Det var en match som stod 1-1 i paus sedan Öster arbetat sig in i matchen efter att Halmstad inlett bäst. Även början på andra halvlek såg lovande ut och lägen för att ta ledningen saknades inte. Men istället var det gästerna som visade prov på effektivitet och sista 20 minutrarna är något som alla röd-blå nog helst vill glömma. Slutrestultatet skrevs till mindre smickrande 1-4.

Trelleborg är ett av lagen med en uttalad toppambition och har för tillfället en mer inspelad poäng än Öster och ligger på en femteplats. Man kommer till morgondagens match med två raka segrar i bagaget. En klart 3-0 seger mot Västerås hemma på Vångavallen förra helgen följdes upp med tre poäng i Göteborg i veckan när Örgryte besegrades med 2-1 i en jämn match.

Tränare Tufa ser fram emot matchen och är tydlig med att vi ska ha poäng med oss hem till Växjö:

- Efter en förlust är det alltid skönt att ha en ny match snabbt där vi får chansen att visa mer karaktär än förra matchen. Vi kommer väl förebredda till matchen och vi ska göra en bra prestation som gör våra supportrar stolta och innebär att vi tar med oss viktiga poäng hem till Växjö.

Klockan 15.00 blåser domare Martin Strömbergsson igång matchen på Vångavallen. Vi hoppas såklart på att många finns på plats för att stötta laget. För er som inte har möjlighet så visas matchen på Discovery+. Om du ange Öster som klubb när du tecknar abonnemang så går en del av intäkten tillbaka till klubben. Matchen liverapporteras också i Östers twitterkanal.

Framåt Öster!