Inför: Östers IF - Syrianska FC

På torsdagen tränade Östers IF på Myresjöhus Arena inför nyfikna lunchgäster på Restaurang Östergatan. Det var också genrepet inför fredagens match hemma mot Syrianska FC. En match som gör många supportrar nervös med tanke på lagens tabellposition. Men några fjärilar i magen känner inte östertränaren Andreas Thomsson.

- Nej jag är inte nervös. Jag har stor tro på det här laget och känner tilltro till vad vi kan göra mot Syrianska, säger Thomsson lugnt.

Östers IF kommer stärkt efter 2-0-vinst mot Häcken, hur viktigt var det med en seger?
- Det var viktigt med tanke på vad det innebär för gruppen att få vinna. Att få sjunga segersång i omklädningsrummet och känna att vårt slit ger resultat betyder mycket, säger Andreas.
- Ska jag bli lite personlig måste jag säga att det är stunderna som infinner sig efter Häcken-matchen som är anledningen till att jag är tränare. Att se spelarna samlas i ring efter matchen, hylla och tacka fansen, se deras gemensamma glädje, det ger en väldigt skön känsla, säger Thomsson.
- Dessutom är det viktigt för hela organisationen Östers IF att få känna medgång. Kansliet och alla runt omkring gläds tillsammans med spelare och ledare, påpekar östertränaren.

Det är många som undrar: Kommer vi få se nyförvärvet Gero göra debut?
- Det är upp till svensk byråkrati faktiskt. Hans ärende ligger hos Migrationsverket sedan minuterna efter att han skrev på för Östers IF. Han är i nuläget (tors kl 19.00) inte klar för spel, men han kan mycket väl bli det under fredagen, berättar Thomsson.

Syrianska som motståndare? Din syn på fredagens opponent?
- Laget innehåller individuellt skickliga spelare. De öppnar ofta matcherna "frejdigt" men har ibland svårt att fullfölja matcherna. Det gäller för oss att vara koncentrerade under 90 minuter för att kunna besegra dem, säger Andreas Thomsson.

Johan Persson är tillbaka efter avstängning. Vad händer mer i truppen jämfört med Häcken-matchen?
- Ja, Johan kommer alltså in igen i truppen. Sedan är Gero med i 18-manna-truppen i nuläget. Marcus Bergholtz fick en revbensskada i förra matchen, Andreas Wihlborg känner av en liten skada i foten och Johan Andersson är på landslagsläger.

Truppen mot Syrianska FC:
Alexander Nadj, Joakim Wulff, Patrik Bojent, Mario Vasilj, Månz Karlsson, Elmin Nurkic, Stefan Karlsson, Johan Persson, Josef Elvby, Denis Velic, Behar Ferizi, Alexander Henningsson, Alhaji Gero, Fredrik Lundgren, Kenny Pavey, Vlado Zlojutro, Pablo Piñones-Arce, Freddy Söderberg.