Inför: Östers IF - Kungsbacka

Matcherna duggar tätt så här i början av försäsongen och två dagar efter matchen mot Landsbro IF så är det dags igen. Söndagen den 10 februari väntar Kungsbacka DFF, en match som på förhand förväntas bli riktigt tuff.

Kungsbacka DFF är en spännande satsning som är gjord i Hallands län då flera av kommunens klubbar gått ihop och gjort gemensam sak för att utveckla damfotbollen i distriktet. Bland annat finns anrika Tölö IF med i satsningen och det är även den föreningens plats man har tagit i seriesystemet; Division 1 Södra Götaland. Vi fick en pratstund med Marie Bengtsson inför matchen mot Kungsbacka.

I Öster har man också skapat ett nätverk, hur ser du på framtidens samarbeten vad gäller flick- och damfotboll?
- Jag ser positivt på det och just nu ser det väldigt ljust ut. Det nätverk som vi själva är delaktiga i består av människor som har samma synsätt kring unga och talangfulla spelare. Det känns som att man delar viljan att ha ett elitlag i Växjö och sanningen är att alla ska känner sig delaktiga nu när Öster ska spela Elitettan under 2013. En viktig sak att poängtera är att vi lär av varandra och använder oss av varandra. Generellt tror jag att fler och fler kommer att inse att samarbete är svensk damfotbolls framtid. Framförallt inom regionen eller distriktet, det behovet har alla.

Vad kan du säga om truppen till matchen mot Kungsbacka?
- Ja, det är i princip samma trupp som vi hade mot Landsbro. Skillnaden är att vi kommer ha Elin Karlsson och Nitza Stafilidou borta men vi hoppas att vi får in Mathilda Hasselgren i laget istället. Startelvan blir väl något annorlunda men mixen av gammalt och ungt håller vi kvar. Nellie Karlsson gjorde en bra match senast och det är roligt att Christina Albertsen får göra ytterligare en match. Det behövs. Erika Gabrielsson verkar ha ordnat fram en fin form redan nu, tre mål senast och utbytt i andra halvlek. Caroline Brändström var också en positiv injektion och hennes halvlek var riktigt bra. Många har växt med förtroende, det kan vi konstatera.

Det blev klar vinst mot Landsbro i föregående match, hur ska ni följa upp det?
- En vinst med mycket mål skapar såklart självförtroende. Vi bygger vidare och det känns positivt, först med upphämtningen mot IFK Kalmar och sedan göra så många mål och hålla nollan mot Landsbro. Matchen på söndag blir mot ett annat motstånd som förmodligen gör att vi måste spela på topp under hela matchen. Mot Landsbro tycker jag att vi dippar något emellanåt men annars är vi nöjda som det är.

Matchen mot Kungsbacka spelas söndagen den 10:e februari i Tipshallen med start klockan 15.00.