Inför: Östers IF - AIK (herr)

Efter den tunga derbyförlusten mot Kalmar FF är det dags för Östers IF att ta nya tag. På måndagen är det match borta mot AIK som gäller, och hur laget har hämtat sig är något som tränaren Thomsson själv undrar.

- Vi får se hur vi reagerar. Men med tanke på att vi gjorde vårt yttersta i derbyt, borde vi komma till match med gott självförtroende, säger Thomsson.

Matchen hemma mot AIK på Myresjöhus Arena var en mycket bra insats från Östers IF, men ändå en match som vi förlorade. Vad blir det för match på Friends Arena?
- Ja, vi gjorde det bra mot AIK i våras. Har vi en bra dag har vi chans till både poäng och seger. AIK kommer säkert sätta full fart från start. Vi ska inte luras in i deras press utan lita på vårt spel. Spela förbi lagdelar, inte spela på stillastående spelare, blir en nyckel. Vi är bättre när vi har fart.

Pablo Pinones-Arce är skadad och Mario Vasilj är avstängd. Vad betyder det?
- Det är mycket rutin och mycket fotboll i dessa båda herrar, men avstängningar och skador tillhör. Alla måste kunna prestera, säger Thomsson.

Tabelläget, hur hanterar du det och hur mycket sneglar ni på andra matcher i bottenstriden?
- Det kan vara ett stressmoment, men du måste fokusera på annat. Du måste fokusera på bra träningar och bra prestationer under matcherna. Vi har vetat länge nu att det kommer vara ett antal lag som kommer vara inblandade där nere och vi är ett av de lagen. Men vi ska göra vår del, det lovar jag, avslutar Thomsson.

Östers trupp mot AIK:
Robertino Kljajic, Joakim Wulff, Patrik Bojent, Månz Karlsson, Elmin Nurkic, Stefan Karlsson, Juan Robledo, Josef Elvby, Kenny Pavey, Marcus Bergholtz, Behar Ferizi, Johan Persson, Fredrik Lundgren, Vlado Zlojutro, Alexander Henningsson, Denis Velic, Johan Andersson, Freddy Söderberg, Alhaji Gero.