Inför match: Öster - ÖIS

Imorgon lördag är det matchdags på Visma Arena igen när Örgryte kommer på besök till Växjö. Ett formstarkt bortalag som ställs mot ett Öster som vill komma tillbaka i vinnarspåret igen och kunnat blicka uppåt i tabellen.

Öster kommer närmast från ett kryss uppe i Jämtland. Matchen mot ett hemmastarkt Östersund slutade mållöst men det saknades inte målchanser åt något av hållen. Den starka defensiv som präglade vårsäsongen var tillbaka och det var skönt att kunna åka hem med både poäng och med en hållen nolla i bagaget.

Motståndarkollen
Örgryte parkerar för närvarande på en åttondeplats i tabellen. Efter en tung vår har man spelat upp sig rejält och kommer till matchen med tre raka segrar (Oddevold, Skövde och Örebro). Lagets främsta målskytt är Noah Christoffersson med 4 mål. Vårens möte i Göteborg slutade 2-2 efter en sen kvittering av Alibek Aliev.

Läget i truppen
Alibek Aliev är avstängd även denna match. Theodor Johansson fick en smäll mot huvudet i veckan och är ett frågetecken inför matchen. I övrigt är truppen frisk och uttagningsbar och har i veckan kompletterats med anfallaren Martin Hoel Andersen och mittfältaren Petar Petrovic.

Vi tog ett samtal med tränare Martin Foyston efter fredagens träning för att stämma av läget inför morgondagens match:

Det blev en skön och viktig poäng senast uppe i Jämtland mot svårspelade Östersund. Hur ser du tillbaka på matchen?

- Det var en väldigt viktig match i att hitta tillbaka till grunderna igen. Vi ställdes mot ett starkt hemmalag och gjorde en stabil och solid bortamatch. Alla i truppen bidrog till att vi lyckades med det vi ville och det var en skön poäng att ta med på den långa resan hem.

Nu väntar ett formstarkt Örgryte hemma på Visma Arena. Vilken matchbild kan vi förvänta oss och blir viktigt för att vi ska få med oss ett bra resultat?

- Vi fokuserar bara på oss själva och vår egen prestation. Vi har en härlig energi i truppen och med de två spelarna som tillkommit under veckan går vi in i denna match med en stark tro på oss själva.

Kan du berätta lite mer om de två spelarna som tillkommit och vad du tror att de kommer att bidra med till laget?

- Martin ser fram emot att få göra sin debut i Österströjan och är en stark karaktär med näsa för målet. Han har visat prov på fin kvalité på träningarna i veckan. Petar är en spelare som gillar att gå rakt på mål och komma till avslut och är stark i en mot en spelet.

Hur ser det ut i truppen i övrigt inför matchen?

- Theodor är ett frågetecken efter sin huvudskada i veckan. I övrigt är allt friska och tillgängliga inför morgondagens match vilket skapar en stark konkurrenssituation om platserna.

Det har sålts på bra med biljetter på förhand och vi kan förvänta oss två välfyllda kortsidor. Hur viktigt är stödet från läktaren?

- Vi har ett fint stöd från våra supportrar och att se dem på plats uppe i Östersund förra matchen var fantastiskt. På hemmaplan har de varit fantastiska och vi vill verkligen ge dem något tillbaka imorgon. Vi har bara ett starkt fokus och det är att attackera motståndarna med allt vi har imorgon!

Biljetter köper du som vanligt på Östers biljettsida. Kom ihåg att du sparar både pengar och tid på att säkra din plats på webben. På arenan tillkommer en serviceavgift för dig som köper din biljett hos vår biljettkassa och du riskerar även att hamna i längre biljettköer.

För dig som inte har möjlighet att vara på plats och stötta laget så finns streamingtjänster att tillgå. MaxDiscovery+ och TV4 Play direktsänder matchen. Du följer även vår egna rapportering via sociala medier där du finner oss på FacebookInstagramoch här på hemsidan med matchrapport som publiceras efter matchen.

Framåt Öster!