Inför match: IFK Värnamo - Östers IF

Om några timmar sparkas Smålandsderbyt igång! Laget gör en kortare resa till Rydaholm och Kungshall för spel mot allsvenska IFK Värnamo på neutral mark.

Sju dagar har gått sen föregående träningsmatch mot Falkenberg på Sportfältet. Nu växlar nivån upp ytterligare när vi väntar allsvenskt motstånd. Under veckan har laget tränat fyra fotbollspass inför denna match och vi kan förvänta oss en del ansikten som tvingats vara utanför matchtruppen tidigare.

Såhär säger huvudtränare Martin Foyston om dagens match:

Vi är redo att ta nästa kliv i våra förberedelser inför tävlingsmatcher som väntar i cupen. Vi möter ett starkt allsvenskt lag i Värnamo. Ett väldigt skickligt lag som är duktiga på att äga bollinnehav. Vi måste ha tålamod men också aggressiva i vårt arbete för att få fördelar i ytor där vi kan såra dem. Vi vill få vårt offensiva spel att skapa problem med fart, precision och kvalitet.

Vi bygger hela tiden på vår identitet som lag och vi förväntar oss att se ytterligare steg i den utvecklingen idag. Vi bygger fortfarande sakta men säkert mot att bli helt redo för säsongsstarten, så vi fördelar minuter noggrant för spelare som behöver det. Vi är glada att samtliga spelare är tillbaka och redo för matchuttagning.

Avspark 14.00 på Kungshall, Rydaholm.
Biljetter köper du via hemmalaget.
Matchen sänds även på Discovery+

Framåt Öster!