Inför match: Gefle - Öster

Laget åkte under lördagen upp till Gävle för att förbereda sig på bästa sätt inför morgondagens match. Hemmalaget Gefle var lite Östers bogeyteam förra året och vårens möte i Växjö slutade mållöst. Nu är det dags för tre poäng för att hänga på i den spännande toppstriden.

Motståndarkollen
Gefle IF grundades 1882 och är med det Sveriges äldsta ännu existerande idrottsförening. Laget har gjort massvis med allsvenska säsonger men också perioder utanför elitfotbollen. Inför 2023 var man dock tillbaka i Superettan och slutade till slut på en niondeplats.

Denna säsong har varit resultatmässigt tyngre och laget befinner sig för tillfället på negativ kvalplats med arton inspelade poäng. Offensivt har laget producerat mycket mål men är samtidigt det lag i serien som släppt in flest mål.

Laget sålde under sommarfönstret en av sina främsta målskyttar, Constantino Capotondi, till Landskrona BoIS. Flest mål i dagens trupp står Leo Englund för med 6 fullträffar och bakom honom Jacob Hjelte med fem gjorda mål.

Avstängningar och skadefrånvaro
Albin Mörfeldt drog på sig en varning till i matchen mot Örgryte och missar därmed morgondagens match. I övriga är samtliga spelare i truppen tillgängliga.

Vi fick en pratstund med Martin Foyston strax innan avresan:

Vi åker till Gävle med två raka segrar i ryggen. Hur går dina tankar inför morgondagens match?

- Vi har förberett oss på samma sätt som inför alla andra matcher i år. Vi vill vara det offensivt drivande laget på plan från start. Jag tror att matchbilden kommer att se lite annorlunda ut jämfört med vårens möte i Växjö då Gefle befinner sig i ett tabelläge där de också behöver gå ut för att vinna.

Hur ser läget ut i truppen?

- Vi har haft ett par riktigt bra träningar i veckan och energin i gruppen är fantastisk. De nya spelarena har kommit in och bidragit med ny energi och spetsat till konkurrenssituationen ytterligare. Vi tar med den positiva känsla på vägen upp till Gävle och vill resa hem med tre poäng i bagaget.

Senast in i truppen är lånet från IFK Norrköping, Kevin Höög Jansson. Är han aktuell för truppen redan till morgondagens match?

- Kevin är spelklar och åker med laget upp till Gävle. Förutom Albin som är avstängd är samtliga spelare tillgängliga och redo för match.

MaxDiscovery+ och TV4 Play direktsänder matchen. Du följer även vår egna rapportering via sociala medier där du finner oss på FacebookInstagramoch här på hemsidan med matchrapport som publiceras efter matchen.

Framåt Öster!