Inför: Malmö FF - Östers IF (Svenska Cupen)

Tävlingspremiär väntar! I morgon lördag den 17 februari spelas den första gruppspelsmatchen av årets Svenska Cupen. Laget reser till Eleda Stadion under morgondagen för ett möte mot fjolårets svenska mästare, Malmö FF.

En tuff prövning väntar när vi nu går in i ett par veckor med tävlingsmatcher på schemat. Blickarna riktas först mot lördagens match där vi kommer att ställas mot ett allsvenskt toppmotstånd. Historiken mellan Öster och Malmö är lång med mängder av klassiska matcher genom åren. Förra året slutade genrepsmötet 2-2 nere i Malmö på Eleda Stadion.

Försäsongsträningen har fortsatt vara gedigen med fotbolls- och fyspass under veckan för att förbereda sig inför matchen men också inför seriestart. Huvudtränare Martin Foyston ger oss sina tankar inför drabbningen mot Malmö:

- Vi går in i den här matchen med allt att vinna. Den enda pressen som vi har är den vi ger oss själva och det är bara vi som kan påverka den. Varje vecka handlar om att bli mer förberedd ju närmare vi kommer säsongsstart. In till den här matchen kommer vi att gå in med inställningen att prestera och ge allt och sen får vi se hur långt det räcker.

Om motståndet:

- Ett Malmö som förväntar sig att vinna varje match, vinna varje titel, och som har rekryterat väldigt bra spelare för att förbereda sig så väl som möjligt inför säsongen. Att de har planen redo för spel talar mycket för deras imponerande organisation och ambitionsnivå.

Om status i truppen:
- Vi har som bekant Ivan Kricak avstängd från spel och han kommer därmed att missa matchen.

Avspark sker klockan 13.00 på Eleda Stadion och East Front kommer vara på plats för att stötta laget. Du som ännu inte köpt sin biljett till tilldelad bortasektion gör det här.

Till dig som inte har möjlighet att vara på plats ser matchens direksändning på TV4 Play med sändningsstart 12.50. Teckna ditt abonnemang via vår unika kampanjlänk för att ta del av ett fantastiskt erbjudande samtidigt som varje tecknat abonnemang via länken ger Östers IF 300 kronor. Tack för ditt stöd!

Matchen liverapporteras i vårt flöde på X och du följer även vår matchövervakning på Östers Instagram och Facebook.