Inför: IFK Norrköping - Östers IF

På måndagen den 28 okt spelar Östers IF en match som i mångt och mycket bär en ödesmättad stämpel. IFK Norrköping borta står på schemat och vinst innebär att drömmen om allsvenskt spel 2014 lever. Oavgjort gör vägen dit betydligt svårare och förlust innebär nedflyttning till Superettan.

- Vi kan bara påverka vår egen situation. Vi förbereder oss för att vinna matchen, det är vårt enda fokus. Vi "plusar" det vi gjorde bra mot Göteborg och vi ser på hur vi ska besegra Norrköping, säger östertränaren Andreas Thomsson.

Hur tänker du rent taktiskt? Full fart framåt för tre poäng eller försiktigt för att inte släppa in mål?
- Vi löste det taktiskt bra mot Göteborg. Jag önskar dock lite mer effektivitet. Vi har ofta folk i boxen, men vi måste sätta dit bollen, säger Thomsson.

Hur ser du på HBK:s resultat de senaste matcherna?
- Typiska höstmatcher. Halmstad har varit bra på att stänga sina matcher, det måste man ge dem, fortsätter Thomsson.

Hur ser du på Norrköpingsmatchen och dess enorma betydelse?
- Jag är medveten om matchens vikt. Jag hoppas att våra äldre spelare och våra informella ledare kliver fram ännu mer. De har gjort det bra men de behövs i den här typen av match.

Många österanhängare är väldigt nervösa inför matchen, är du nervös?
- Nej inte direkt. Jag försöker ha ett lugn och göra ett bra jobb varje dag. Men visst, 8-10 poäng till hade ju inte gjort något, då hade man ju varit lugnare, avslutar Andreas Thomsson.

Östers trupp mot IFK Norrköping:
Robertino Kljajic, Joakim Wulff, Patrik Bojent, Mario Vasilj, Månz Karlsson, Johan Andersson, Elmin Nurkic, Stefan Karlsson, Juan Robledo, Josef Elvby, Marcus Bergholtz, Behar Ferizi, Andreas Wihlborg, Johan Persson, Vlado Zlojutro, Alexander Henningsson, Denis Velic, Alhaji Gero, Freddy Söderberg.