Inför: IF Elfsborg - Östers IF

Östers IF allsvenska herrar är inne i en bra trend, det råder inget tvivel om det. På söndagen är det dags för bortamatch mot IF Elfsborg, och det är en lugn östertränare som leder sina mannar till Borås på förmiddagen.

- Vi har ett sunt självförtroende. Vi jobbar på med det vi ska göra och det har gett resultat. Det finns ingen anledning att göra något annat i nuläget, säger Andreas Thomsson.

Vad ser du som den huvudsakliga anledningen till den ökade stabiliteten?
- Vi har lagt fokus på vissa saker i spelet. Det handlar, i offensiven, om att få ett lite rakare spel. Det tycker jag har gjort att vi fått igång forwards på bättre sätt. Sen har backlinjen blivit tryggare också, om vi ser till det defensiva. Vi har också lagt större fokus på offensiva fasta situationer, påpekar Thomsson.

Hur ser du på regerande svenska mästarna IF Elfsborg som motståndare?
- Jag trodde nog att de skulle vara med i absoluta toppen, men det verkar vara svårt att vinna Allsvenskan två år i rad. Vi åker inte till Borås och är rädda direkt, även om vi har respekt. Har vi en bra dag samtidigt som Elfsborg har en mindre bra, då har vi ett jätteläge, konstaterar östertränaren.

Denis Velic vilar på grund av en vrickning av vänsterfoten på träningen i torsdags. Vad innebär det för laget och gruppen?
- Han är vår kapten, så enkelt är det. Men jag väljer att fokusera på de som spelar. Elvby exempelvis har gjort det bra den senaste tiden. Han har lärt känna sina medspelare allt eftersom och han är nyfiken och vill vara med och utveckla både sig själv och laget. Det är kul att se. I övrigt kommer Juan Robledo och Marcus Bergholtz in i truppen. Vi åker med 19 man till Borås, avslutar östertränaren Andreas Thomsson.

Truppen mot IF Elfsborg:
Alexander Nadj, Joakim Wulff, Patrik Bojent, Mario Vasilj, Månz Karlsson, Elmin Nurkic, Stefan Karlsson, Johan Persson, Josef Elvby, Marcus Bergholtz, Juan Robledo, Behar Ferizi, Alexander Henningsson, Alhaji Gero, Fredrik Lundgren, Kenny Pavey, Vlado Zlojutro, Pablo Piñones-Arce, Freddy Söderberg.