Inför BP borta: Tuff bortamatch väntar i återstarten

Imorgon måndag så drar Superettan igång igen för Östers del. Laget åkte under söndagen upp mot Stockholm för att imorgon åka vidare till Grimsta IP där hemmalaget Brommapojkarna står för motståndet.

Trots att vi befinner oss vid midsommartid så är det alltså slut på semestern för laget. Efter ett läger på Ekerum direkt efter återsamlingen så har laget även hunnit med att spela en träningsmatch (Hammarby 1-2) hemma på Visma Arena.

Imorgon väntar nykomlingen Brommapojkarna. Ett lag som de senaste åren pendlat mellan Allsvenskan, Superettan och Norrettan. BP har inlett säsongen starkt med fem vinster, två kryss och blott tre förluster. Därmed ligger man och skuggar precis bakom den absoluta tabelltoppen.

Vi fick en pratstund med Tufa i bussen på väg upp mot Stockholm.

Efter ett kort uppehåll så drar Superettan igång igen imorgon. Hur har ni spenderat uppehålllet?

Vi hade först ett kort uppehåll för lite ledighet och återhämtning. Sedan återstartade vi träningen hemma i Växjö innan vi åkte iväg till Ekerum för ett femdagarsläger. Det var ett riktigt bra läger där allt höll en väldigt hög nivå. Hotellet, planerna, maten och kvalitén på träningarna. Sedan mötte vi Hammarby i en träningsmatch på Visma Arena där vi totalt sett gör en bra insats som vi tar med oss in i seriespelet.

Under uppehållet blev det också klart att Adam Bergmark Wiberg köps loss från Djurgårdens IF och skriver på ett längre kontrakt med Öster. Hur ser du på hans första tid i Östertröjan?

Jag är väldigt glad över att Adam nu är en Österspelare fullt ut. Det är en spelare som vi tror väldigt mycket på. Han är ett föredöme för våra unga spelare och kom väldigt snabbt in i gruppen. Om han fortsätter att jobba på lika hårt så kommer han att ta sig väldigt långt.

Imorgon väntar BP på bortaplan. Hur ser du på dem som motståndare?

BP är ett mycket bra lag som gjort fina resultat så långt. Det är ett offensivt och målfarligt lag med mycket kvalité både hos spelare och ledare.

Vad blir avgörande för att göra en bra prestation imorgon och få ett bra resultat med sig hem till Växjö?

Jag tror alltid på vårt lag och mina spelare. Vi måste göra en bra prestation och ge 100 % genom hela matchen. Då har vi goda möjligheter till ett bra resultat.

Stort lycka till!

Tack så mycket!

Avspark på Grimsta klockan 19.00. Kom dit och stötta Öster!